نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 11:27

نخست‌وزیر نیوزیلند: رئیس‌جمهور چین دیکتاتور نیست

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت با اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر این که رئیس‌جمهور چین دیکتاتور است، موافق نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریس هیپکینز» نخست‌وزیر نیوزیلند پیش از سفر رسمی خود به چین که قرار است در روزهای پایانی ماه میلادی جاری (ژوئن) انجام شود، گفت با اظهارنظر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر این که «شی جین‌پینگ» همتای چینی وی دیکتاتور است، موافق نیست. 

بامداد چهارشنبه بایدن که سلامت ذهنی‌اش مدت‌هاست محل بحثی جنجالی شده، شی را دیکتاتور توصیف کرد. در پی این اظهارنظر، سخنگوی وزارت خارجه چین سخنان بایدن را مضحک و غیرمسئولانه و ناقض شأن سیاسی این کشور خواند.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر نیوزیلند در جمع خبرنگاران چنین ادعایی را رد کرد و گفت: نه، و شکل حکومتی که چین دارد به مردم این کشور مربوط است. 

هیپکینز در پاسخ به این پرسش که آیا مردم چین حرفی برای گفتن درباره شکل حکومتشان دارند، گفت: اگر بخواهند سیستم حکومتی خود را تغییر دهند، این موضوع به ‌آن‌ها مربوط می‌شود. 

نخست‌وزیر نیوزیلند قرار است در راس یک هیأت تجاری که شامل برخی از بزرگترین شرکت‌های این کشور می‌شود، از ۲۵ ژوئن تا ۳۰ ژوئن (چهارم تا نهم تیر) به چین سفر کند. او قرار است در این سفر با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور، «لی کیانگ» نخست‌وزیر و «ژائو لجی» رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین ملاقات و گفت‌وگو کند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1302275

مهمترین اخبار ایران و جهان: