نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 00:30

مدیر بخش ارکان هیأت هوای نو: می‌خواهیم بگوییم هیأت فقط سخنران و مداح نیست

مدیر بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو گفت: هیأت‌ها دورنمایی از عصر ظهور را به تصویر کشیده‌اند و به معرفی دستاوردهای نظام پرداخته‌اند؛ بدین ترتیب، امید را در بدنه اجتماع زنده نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برای جایگاه حاکمیتی مرتبط با هیأت که از زنده‌ترین بخش‌های فرهنگی کشور است، تأسیس شد. هیأت نیاز دارد حاکمیت در آن تسهیل‌گری کند تا بهتر اثرگذار باشد. یکی از روش‌هایی که سازمان هیأت برای این امر دارد، استفاده از مدل جشنواره است که با همفکری کارشناسان، مهرواره هوای نو تشکیل شد. سال گذشته در دوره نخست مهرواره، حدود ۵ هزار هیأت شرکت کردند و دومین دوره مهرواره هوای نو، بناست در چهار بخش شامل نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فراهیأت برگزار شود.

ارکان هیأت شامل چه افرادی می‌شود؟

سیدابوالحسن حسینی، مدیر بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری درباره جزییات این بخش اظهار داشت: متأسفانه در جریان عمومی کشور، هیأت‌ها را به صورت ناقص می‌شناسیم و به مخاطبان معرفی می‌کنیم؛ یعنی یک شناخت و درک کامل و دقیق از هیأت‌ها وجود ندارد. در مهرواره هوای نو به دنبال ارائه کامل و جامع هیأت‌ها هستیم تا همه ظرفیت‌های بزرگی که امروزه هیأت‌ها دارا هستند، به عموم مردم معرفی شود. این اتفاق در بخش‌های مختلف مهرواره به روش‌های گوناگون دنبال شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ارکان هیأت شامل چه افرادی هستند، گفت: نگاه اولیه و عمومی در مورد ارکان هیأت، صرفاً دو رکن مداح و سخنران را برای هیأت متصور هست، در حالی‌که مداح اگر شاعر توانمند و هنرمند نداشته باشد که در بخش هنری و محتوایی مداحی کمک کند، هیأت با اختلالات جدی مواجه خواهد شد، بنابراین شاعر خودش یک رکن قابل توجه برای هیأت است. همچنین اگر مدیری نباشد که این جریان را خادمی کند و ربط و نسبت بین سخنران، شاعر و مداح را مهیا نکند، باز هم هیأت به معنای تام خود شکل نخواهد گرفت. بنابراین ما در هیأت چهار رکن سخنران، ستایشگر، شاعر و مدیر هیأت را داریم که باید دوشادوش و کنار یکدیگر بتوانند هیأت را به سرمنزل مقصود برسانند.


سیدابوالحسن حسینی، مدیر بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو

ارزیابی سخنرانان، ستایشگران و مدیران و شعرای آیینی در ۱۱ رشته

حسینی گفت: به همین دلیل در بخش ارکان هیأت، این چهار رکن را معرفی کردیم و تلاش کردیم با رشته‌های متنوعی که در ۱۱ عنوان، طراحی شده است، فرصت خوبی برای سخنرانان، ستایشگران و مدیران و شعرای آیینی فراهم شود تا در مهرواره شرکت کنند و نگاه کامل و دقیق‌تری از هیأت را منتقل کنند.

مدیر بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو در پاسخ به این سوال که هیأت‌های مذهبی نقش مهمی در روشنگری و ساماندهی نیروهای مؤمن و پیروان اهل بیت (ع) برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دارند و مقام معظم رهبری هیأت‌های مذهبی را پایگاه جهاد تبیین و مرکز پردازش جامعه در امور مختلف معرفی کردند، در زمینه امیدآفرینی این بخش از مهرواره چه برنامه‌ای دارد، گفت: یکی از چالش‌ها که در مهرواره هوای نو با آن مواجه هستیم، محدودیت ما در معرفی رشته‌هاست. قبل از اینکه رشته‌ها، نهایی و معرفی شود، بیش از ۲۰ رشته در بخش ارکان هیأت معرفی کرده بودیم و چون مهرواره با محدودیت‌هایی مواجه بود و تعداد رشته‌ها در مجموع چهار بخش، نمی‌خواستیم از حدود ۴۰ رشته بیشتر شود، مجبور به حذف برخی رشته‌ها در بخش ارکان هیأت و همین‌طور دیگر بخش‌ها شدیم.

توجه به امیدآفرینی در رویکردهای داوری بخش ارکان هیأت

وی افزود: مقرر شد برای اولین سالی که بخش ارکان هیأت را به مهرواره اضافه کرده­ایم، رشته‌های محدودتری داشته باشیم و در نتیجه رشته‌های بخش ارکان به 11 رشته کاهش پیدا کرد. یکی از رشته‌هایی که در طراحی اولیه وجود داشت و بعداً حذف شد، همین بحث امیدآفرینی در محور سخنران بود. واقعیت این است که در بین مبلغان در هیأت‌ها کشور شاهد اتفاقات بزرگی هستیم و با تبیین‌هایی که نسبت به فضای عمومی، فرهنگی و اقتصادی در فضای هیأت صورت گرفته، توانسته‌اند امید را در دل جوانان زنده کنند، خصوصاً که امیدآفرینی در بالاترین نقطه خود وقتی می­تواند صورت بگیرد که شما یک آینده درخشان و افق متعالی را به مخاطب منتقل کنید.

حسینی ادامه داد: یکی از اقدامات که همیشه در هیأت‌ها انجام شده، پرداختن به بحث تمدن مهدویت و عصر ظهور بوده است. هیأت‌ها بخاطر اینکه با اهل بیت(ع) و امام عصر(عج) گره خورده‌اند همیشه برای مخاطب خود آینده درخشانی را در عصر ظهور و مهدویت به نمایش می‌گذارند، آینده درخشانی که در نزد شیعه، آینده نزدیکی است؛ «انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا». البته بحث مهدویت و کنش‌گری‌ها که در بین مستعمین توسط هیأتی‌ها صورت می‌گیرد، در دل جوان‌ها امیدآفرینی ایجاد می‌کند، البته این محدود به حوزه منبر نیست و در حوزه شعر هم این اتفاق رقم خورده است.

رئیس مرکز احیای امر دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: هیأت‌ها با ابزاری که در اختیار دارند در حوزه شعر و هنر آیینی، دورنمایی از عصر ظهور را به تصویر کشیده اند و به معرفی دستاوردهای نظام پرداخته اند، بدین ترتیب امید را در بدنه اجتماع زنده نگه داشته اند.

مهرواره هوای نو فرصتی برای نمایش هیأت‌هایی است که کارهای بزرگ کردند

وی با اشاره به تغییر رویکرد هیأت‌ها با برگزاری مهرواره هوای نو گفت: مهمترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد و امسال نیز بیشتر محقق خواهد شد، شناخت ظرفیت گسترده و بزرگی است که هیأت‌ها در کل کشور دارا هستند. همراه با متولیان طراحی و برنامه‌ریزی مهرواره که سال‌هاست با هیأت‌ها متنوع و متعددی در ارتباط هستند، در فرایند مهرواره مواردی را شاهد بودیم که تعجب همه را برانگیخت. از نقاط مختلف کشور شاهد جوشش ظرفیت‌هایی هستیم که هیچ‌گاه نمی‌توانست باورپذیر باشد. برخی هیأت‌ها ظرفیت‌هایی را بالفعل کرده‌اند و کارهای بزررگی را انجام داده‌اند که غیرقابل باور است.

حسینی اضافه کرد: مهرواره زمینه‌ای ایجاد می‌کند که این هیأت‌ها معرفی شوند و مردم نگاهشان به هیأت از یک جریان صرفاً برگزار کننده عزاداری فراتر برود. نگاه ما این است که هیأت صرفاً برگزار کننده مناسک نیست، هیأت یک نهاد اجتماعی است که در روابط مومنین نفوذ کرده و جهت‌دهی می‌کند و یکی از اتفاقاتی که به هیأت‌ها کمک می‌کند که از یک جریان صرفاً مناسکی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند، همین توجه به همه ارکان هیأت است.

 

توضیحات سیدابوالحسن حسینی درباره بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو

هیأت را باید نهادی اجتماعی برای احیای امر اهل بیت(ع) بدانیم

مدیر بخش ارکان هیأت مهرواره هوای نو در پاسخ به این سوال که برای ارتقای کیفیت و سبک هیأت‎داری و ارائه محتوایی که باعث ارتقای جوانان باشد و به ارزش‌ها پایبند باشند، مهرواره چه رویکردی دارد، گفت: در قالب سفارش‌هایی در این زمینه‌ها با شاخص‌های داوری‌ها داریم. شاید یکی از سفارش‌های مهم، عدم نگاه تک بعدی به هیأت باشد که البته بخشی از این موضوع، خودش را در ارکان هیأت نشان می‌دهد. اینکه هیأت را با یک رکن اصلی طراحی کرده باشیم، یعنی فقط سخنران محور یا مداح محور باشد، متفاوت است با حالتی که هیأت را ترکیبی از چهار رکن اصلی سخنران، ستایشگر، شاعر و خادم در نظر بگیریم. همچنین در مجموعه کنشگری‌ها و اقدامات هیأت‌ها هم نگاهمان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هیأت، تک بعدی نباشد و هیأت را نهادی اجتماعی برای احیای امر اهل بیت(ع) بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از همه مبلغان، ستایشگران، شعرا و خادمان هیأت‌ها تقاضا دارم که با حضورشان در مهرواره هوای نو، این جمع هیأتی را گرم‌تر کنند. اهداف مهرواره زمانی محقق خواهد شد که جمع ما، جمع کاملی باشد و همه هیأت‌ها در نقاط مختلف کشور با فرهنگ‌ها و سلائق و آیین‌های متفاوت در این مهرواره شرکت کنند. گونه‌های متفاوت هیأت‌ها متناسب با بوم و جغرافیای متنوع کشور در مهرواره شرکت کنند تا بتوانیم با یک حضور کامل و یک مانور عمومی هیأت‌ها، یک تصویر کامل‌تر از هیأت‌ها به بدنه عمومی جامعه مخابره کنیم. این حضور گرم می‌تواند به نفع پیشبرد جریان هیأت در سراسر کشور باشد.

 هیأت‌های علاقه‌مند برای ثبت‌نام و شرکت در مهرواره هوای نو رویداد انتخاب برگزیدگان سال هیأت تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ فرصت دارند تا با مراجعه به سایت havayenoo.ir ثبت‌نام کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281431

مهمترین اخبار ایران و جهان: