نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 13:13

حمایت کامل از مشاغل خانگی و صنایع‌دستی البرز

کرج- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز از حمایت این اداره‌کل از مشاغل خانگی و صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله دارایی ظهر دوشنبه در نشست تخصصی بررسی روند تسهیل حمایت از تأسیسات گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی استان البرز اظهار کرد: ۲۵۱ رشته از ۶۱۶ رشته مشاغل خانگی مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی است که ۱۱۱ رشته مشخصاً با عنوان صنایع‌دستی شناخته می‌شوند.

به گفته وی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ میلیارد ریال و در سال ۴۰۱ حدود ۱۷۰ میلیارد ریال پرداخت تسهیلات به طرح‌های مشاغل خانگی انجام شد که در این میان ۳۵۵ طرح از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی معرفی شده است. امسال نیز یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار در ۸ بانک برای پرداخت تسهیلات اعلام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز در زمینه تسهیلات تبصره ۱۶ گفت: در این زمینه ۳۵ طرح از اداره‌کل میراث‌فرهنگی دریافت کردیم که از این تعداد ۲۱ طرح اکنون داخل بانک‌ها در حال پیگیری هستند و ۱۴ مورد نیز دارای مشکلات ثبت در سامانه داشتند اما آمادگی کارسازی برای آن‌ها را داریم.

پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ از صندوق کارآفرینی امید به طرح‌های صنایع‌دستی

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان البرز نیز در این نشست گفت: سال گذشته اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تعداد زیادی از بهترین طرح‌ها را در حوزه تبصره ۱۸ به صندوق معرفی کرد که نزدیک به ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به این طرح‌ها پرداخت شد. ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز برای تأسیس نمایشگاه دائمی باغ گردو اختصاص یافت.

علیرضا دبیری با اشاره به اینکه صندوق پیگیری مناسبی برای پرداخت تسهیلات به صنایع‌دستی دارد، گفت: در طی چند سال از حدود ۱۱۰ طرح حمایت کرده است. منابعی هم وجود دارد که با برخی بروکراسی‌ها همراه است و دسترسی به آن‌ها نیاز به هم‌افزایی دارد.

در پایان این نشست مصوب شد تا در خصوص رفع موانع پرداخت انواع تسهیلات به فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری، کارگروهی متشکل از ادارات کل میراث‌فرهنگی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی، اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید استان البرز برای هماهنگی و پیگیری بررسی روند تسهیل حمایت از طرح‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تشکیل شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280075

مهمترین اخبار ایران و جهان: