نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 12:58

رسالت اصلی مبلغان و طلاب حوزه علمیه پند و تدبیر است

قم- استاد حوزه علمیه قم گفت:شهید مطهری سه مرحله پند، بند و تدبیر را برای نهی از منکر بیان می‌کند و این سه گانه باید در جمهوری اسلامی محقق شود اما رسالت اصلی مبلغان پند و تدبیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان پیش از ظهر یکشنبه در دومین نشست ملی سفیران گفتمان عملیات محرم ۱۴۰۲ که از سوی اداره کل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد اظهار داشت: تاکید حضرت آقا همیشه بر این بود که در عین اتحاد و همبستگی، به اصلاح معضلات و مشکلات جامعه بپردازید.

وی با بیان اینکه بنای نظریه اجتماعی اسلام بر ولایت است، به تعریف ولایت عرضی و ولایت طولی پرداخت و بیان داشت: ولایت عرضی، ولایتی عمومی است که شامل حال تمام مسلمین حتی منافق، فاسق و مستضعفان فکری می‌شود که ثمره ویژه این ولایت، جامعه‌سازی است.

این استاد حوزه علمیه افزود: ولایت عرضی آرام آرام جامعه را پالایش می‌کند و به آرامش می‌کشاند. طبق این نگاه، تمام مردم جامعه بر هم ولایت دارند حتی کم حجاب‌ها هم می‌تواند مؤمنین را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حجت‌الاسلام قنبریان با بیان اینکه ولایت طولی مخصوص معصوم و در زمان غیبت به فقیه محول می‌شود و ویژگی این ولایت این است که نظام‌ساز است، افزود: ولایت عرضی به منزله تار و پود جامعه است و لازمه اعمال ولایت طولی است. پیامبر اکرم (ص) برای تشکیل حکومت اسلامی در مدینه ابتدا ولایت عرضی با صلح بین قبیله اوس و خزرج و ایجاد اخوت و برادری میان مهاجران و انصار نهادینه کردند و سپس ولایت طولی خود را نهادینه کردند.

وی محبت، ارادت، نصرت و ولایت و سرپرستی را از مراتب ولایت طولی برشمرد و اظهار داشت: سبب ایجاد ولایت عرضی بین مسلمان همان مرتبه اول ولایت طولی، یعنی محبت است. امام حسین (ع) به خاطر از بین رفتن ولایت عرضی در جامعه به شهادت رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه هر چه امر سیاسی سنگین‌تر باشد ولایت عرضی و پیوستگی باید بیشتر باشد، گفت: ولایت عرضی مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است؛ یک روی آن امر و نهی است و روی دیگر آن نصرت و یاری.

حجت‌الاسلام قنبریان گفت: ولایت طولی نیز مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است؛ یک روی آن اطاعت و پیروی و روی دیگر آن تضمین و ضمانت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شهید مطهری سه مرحله برای نهی از منکر بیان می‌کند؛ پند، بند و تدبیر و این سه گانه باید در جمهوری اسلامی محقق شود؛ اما رسالت اصلی مبلغان و طلاب حوزه علمیه پند و تدبیر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307731

مهمترین اخبار ایران و جهان: