نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 08:50

این قلم فروشی نیست، حتی برای شما دوست عزیز

این گزارش روایت‌هایی از پیشنهادات عجیب و وسوسه‌کننده برای خبرنگاران حوزه ورزشی است که با پاسخ منفی اهالی رسانه همراه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در سال ۱۹۷۸ از سوى سازمان یونسکو (سازمان آموزشی، علمى و فرهنگى ملل متحد)، اطلاعیه‌ای راجع به نقش رسانه‌هاى جمعى در تقویت صلح جهانى و تفاهم بین‌المللى به تصویب رسید؛ در این اطلاعیه، ضمن تأکید بر منشور جهانى ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصریح شده است که براساس این قوانین، خبرنگاران مطبوعات باید منتهاى درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتى که در اختیار عموم مى‌گذارند صحیح، دقیق و معتبر باشد.

خبرنگاران و سردبیران باید در صحت اخبارى که به‌دست مى‌آورند تحقیق و تعمق کنند، خبرنگاران نباید حقیقتى را تعمداً تحریف یا مخدوش کنند و همچنین هیچ نوع مطلبى را نباید از نظر مردم مکتوم نگه دارند.
در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید؛ به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

به مناسبت روز‌ خبرنگار به سراغ ورزشی‌نویسان و اهالی رسانه با سابقه استان اصفهان رفتیم تا در جریان اتفاقات و پیشنهادات ویژه‌ای که در این سال‌ها با آن‌ مواجه شدند قرار بگیریم.

حمایت اشکالی ندارد به شرطی که واقعیت‌ها برعکس جلوه داده نشود

مسعود افشاری، یکی از ورزشی‌نویسان با سابقه استان اصفهان در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار فارس در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال با پیشنهاداتی خارج از عرف برای تامین منافع دیگران مواجه شده است یا خیر، اظهار داشت: فضای جامعه اصفهان به شکلی است که افراد کم و بیش از یکدیگر شناخت دارند و همین موضوع باعث می‌شود درصد مواجه با چنین موضوعاتی پایین باشد.

وی افزود: اما به هر حال بعضی از افراد یا مجموعه‌ها برای این که حمایت‌ رسانه‌ها را با خود داشته باشند، چنین اقداماتی انجام می‌دهند؛ شاید این پیشنهادات به صورت مستقیم نباشد، برای من نیز به دلیل مسؤولیتی که در انجمن ورزشی‌نویسان استان اصفهان دارم، این اتفاق رخ نداده است و اگر این اتفاق رخ دهد از نظر صنفی قابل پیگیری است.

افشاری تصریح کرد: نکته جالب این که یکی از همکاران ما در اصفهان چند روز پیش تعریف می‌کرد که از یک مجموعه با وی تماس گرفته شده و گفته شده که با توجه به شرایط جدید باشگاه ما، در رسانه‌هایی که فعالیت دارید از ما حمایت کنید و ما نیز از خجالت شما در خواهیم آمد.

پیشکسوت رسانه اصفهان با بیان اینکه این پیشنهاد از طرف خبرنگار اصفهانی رد شد، خاطرنشان کرد: وی در پاسخ به این درخواست گفته بود که به هر شکل که درست بداند و صلاح باشد عمل خواهد کرد؛ ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که ۵ دقیقه پس از این ارتباط تلفنی، شخص دیگری از همان مجموعه تماس می‌گیرد و به شکل دیگری این پیشنهاد را مطرح می‌کند و حتی قول فراهم شدن شرایط کاری این خبرنگار در بخش رسانه‌ای باشگاه را می‌دهد.

وی با بیان این که حمایت کردن با جا‌به‌جا کردن واقعیت متفاوت است، گفت: ممکن است در بعضی موارد درخواست‌هایی برای حمایت رسانه‌ها برای موضوعی که حقانیت دارد مطرح شود؛ به نظر من این مورد اشکالی ندارد؛ اما اگر قرار باشد مواردی که واقعیت ندارد به عنوان واقعیت جلوه داده شود، این اشتباه است.

افشاری افزود: جامعه خبری اصفهان سال‌‌هاست اثبات کرده است که زیر بار این موضوعات نمی‌رود؛ شاید سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط باشگاه‌های اصفهان در ورزش سرمایه‌‌گذاری می‌شود و اگر خبرنگاران ما ناسالم بودند می‌توانستند از بخشی از این ارقام بهره ببرند اما این اتفاق رخ نداده است و حتی یک مورد هم گزارش نشده است.

ورزشی‌نویس اصفهانی با اشاره به این نکته که شاید این اتفاقات در سایر شهر‌ها رخ دهد، خاطرنشان کرد: در فصل نقل و انتقالات در برخی موارد با خبرسازی‌ها رقم قرارداد بازیکنان بالا می‌رود و مشتریان هم بیشتر می‌شوند؛ این موضوعات باعث آلوده شدن قلم‌ها می‌شود، در ۲۳ سال اخیر که سالی حداقل ۳۰ مسابقه در فوتبال اصفهان در سطح لیگ برتر برگزار شده است، شاهد چنین موضوعاتی نبودیم.

ماجرای مدال فرضی المپیک چه بود؟

مهری مصور، ورزشی‌نویس و پیشکسوت جامعه رسانه‌ای استان اصفهان نیز در واکنش به طرح چنین پیشنهاداتی اظهار داشت: با توجه به روحیه من و ملاحظاتی که همیشه رعایت کرده‌ام، بحث خبر سفارشی به آن صورت در طول حدود دو دهه ورزشی‌ نویسی من مطرح نبوده، اما موضوعی که مداوم با آن درگیر بوده‌ام، اصرار اهالی ورزش برای روایت از زاویه دید آن هاست.

وی افزود: معمولا همه ورزشکاران، مربیان و مسؤولان ورزشی حق را با خودشان می‌دانند و تاکید دارند موضوعات از دید آن ها بیان شود که من در مقابل این موضوع واکنش نشان می‌دهم و یا در هنگام گفت‌وگو یا در تنظیم محتوا به جنبه‌های دیگر هم اشاره می‌کنم که این موضوع چندان به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید.

مصور تصریح کرد: بی‌اطلاعی برخی همکاران ورزشی نویس به این موضوع دامن زده و هر ادعایی را قبول می‌کنند و بدون‌ تحقیق هر گفته‌ای را منتشر می‌کنند که این موضوع باعث شده این افراد از بی اطلاعی برخی همکاران سواستفاده کرده و توقع داشته باشند همه ورزشی‌نویسان چنین رویکردی داشته باشند و جز آنرا قبول نمی‌کنند.

ورزشی‌نویس اصفهانی گفت: نتیجه چنین رویه‌ای این می‌شود که در گفت‌وگو با ورزشکاری که مدعی شد مدال المپیکی هنرهای رزمی دارد؛ وقتی من گفتم چنین موضوعی صحت ندارد و ورزش اصفهان در این رویداد چنین مدالی نگرفته، تاکید کرد ایراد از من است که در جریان مدال فرضی او قرار نگرفته‌ام و البته نهایت تاسف آنجا که بعدها در خبری که یکی از همکاران منتشر کرده بود، عینا به موضوع مدال المپیکی این ورزشکار اشاره شده بود!

اهداف شخصی را وارد کار حرفه‌ای نکنیم

محمد خرمیان، یکی دیگر از با سابقه‌های رسانه اصفهان در این خصوص اظهار داشت: در میان ورزشکاران افرادی هستند که به صورت شایسته به کار خود ادامه می‌دهند اما نفراتی نیز وجود دارند که انتظارات غیرمعمولی دارند؛ در حالی که نسبت به دیگر ورزشکاران در جایگاه پایین‌تری قرار دارند اما انتظار داشتند که از طریق رسانه مطرح شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات این است که وقتی در مجموعه‌ای فعالیت می‌کنید پس از پایان فعالیت‌تان نیز رفتار حرفه‌ای داشته باشید که متاسفانه شاید این اتفاق در پاره‌ای از موارد رخ ندهد؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار این است که اهداف شخصی را وارد کار حرفه‌ای خود نکند.

پایان پیام/۶۳۱۳۴/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1431575

مهمترین اخبار ایران و جهان: