نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 22:17

وابستگی بیش از ۷۵ درصدی البرز به منابع آب زیرزمینی

کرج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از وابستگی بیش از ۷۵ درصدی این استان به منابع آب زیرزمینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر بیات در حاشیه بازدید از محور جاده چالوس در پی سیلاب‌های رخ داده و اقدامات لازم با توجه به پیش رو بودن فصل بارش اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص و ویژه استان البرز از قبیل گسترش جاده‌های مواصلاتی در سطح استان، حساسیت سیل و زمین لغزش بالا در بیشتر مساحت استان، جمعیت زیاد و مهاجر پذیر بودن استان، وابستگی بیش از ۷۵ درصد به منابع آب زیرزمینی (افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی)، وجود گسل‌های بسیار، آبخیزهای شهری و مناطق مسکونی مشرف به کوهستان و در نهایت تغییرات کاربری اراضی ناشی از افزایش جمعیت و نیاز به مناطق مسکونی جدید، باعث تغییرات اساسی در این استان شده است.

وی بیان کرد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته شده توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در محور جاده چالوس نقاط مهم و بحرانی به ویژه بین تونل ۲- الف و ۲- ب شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: به علاوه سیل یک پدیده چند وجهی می‌باشد که می‌بایست برای کنترل هر چه بیشتر آن مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز را با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت جوامع محلی و ذی‌نفعان در نظر گرفت.

عدم امکان پناه‌گزینی طی مواقع بحران در جاده چالوس

مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز اظهار داشت: جاده چالوس علاوه بر موارد یادشده در بحث گردشگری نیز از اهمیت برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود سد مهم و استراتژیک کرج، کوهستانی بودن مسیر و عدم امکان پناه گزینی در مواقع بحران دارای اهمیت صد چندانی می‌شود. در نتیجه برای مدیریت هر چه بهتر این محور مواصلاتی همکاری و حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه ضروری است.

در پایان این بازدید مقرر شد مطالعه حوزه‌های آبخیز و انجام اقدامات آبخیزداری با کمک و همراهی سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد و در این راستا جلسه‌ای با قید فوریت در استانداری با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگزار گردد.


منبع: مهر
شناسه خبر: 1418875

مهمترین اخبار ایران و جهان: