نیوز سیتی!
14 بهمن 1400 - 17:01

چیستی فلسفه سیاسی انقلاب مقدم بر معرفت‌شناسی آن است

ایسنا/اصفهان استاد علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: چیستی فلسفه سیاسی انقلاب، مقدم بر معرفت شناسی آن است زیرا فلسفه سیاسی رویکرد عقلی پیرامون دانش فراگیرانه حیات سیاسی بشر است. محسن مهاجرنیا در سومین همایش فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای که امروز(پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه) در تالار شیخ بهایی شاهین شهر با حضور مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد، با اشاره به برگزاری اولین دوره همایش فلسفه سیاسی انقلاب با موضوع حکمت متعالیه، اظهار کرد: چیستی فلسفه سیاسی انقلاب مقدم بر معرفت‌شناسی آن است، زیرا فلسفه سیاسی رویکرد عقلی پیرامون دانش فراگیرانه حیات سیاسی بشر است. وی افزود: فلسفه سیاسی ادعایی است که عقلانیت بشر بر زیست جهان به منظور حل و ترمیم بحران و شکاف موجود در جامعه بوده و در ایران این مسئله ۲۰۰ سال پیش در شکاف مواجه دنیای مدرن و مدرنیته با تفکر و فلسفه سنتی ایجاد شد. به گزارش ایسنا، این استاد علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با مروری بر تاریخ ایران از دوران ناصرالدین شاه و فتحعلی شاه و ضرورت ایجاد فلسفه مشروطه‌خواهی، تجددگرایی، بازسازی شاهنشاهی،  ملی‌گرایی و ... در عرصه‌ها و دوران مختلف، تصریح کرد: پس از شکاف به وجود آمده در دهه ۴۰، امام خمینی(ره) برای برون رفت از مشکلات، بحران‌ها و شکاف‌های ایجاد شده با بهره‌گیری از زیست شناسی انسان، فلسفه سیاسی اسلام را پیشنهاد کرد که نقطه شروع انقلاب اسلامی بود. مهاجرنیا یکی از شاخص‌های اصلی امام خمینی(ره) را زمان شناسی برشمرد و ادامه داد: تشخیص زمان مناسب برای تعدیل و ترمیم بحران‌ها و شکاف به وجود آمده و نیز شناسایی مولفه‌های ثابت و متغیر دینی که انقلاب اسلامی را به سوی زندگی بر مدار اسلام در دوران مدرنیته با ترکیب، تطبیق و فهم نمادها و گزاره‌های مدرن و درک کامل ظرفیت‌های مردمی به سمت انقلاب اسلامی هدایت کرد، از اهمیت خاصی برخوردار است. وی با اشاره به عبور از انقلاب و آغاز تمدن سازی افزود: در جامعه پردازی و تمدن‌سازی جمهوری اسلامی، اصول جمهوریت با اسلام تلفیق شد، این در حالی است که مردم‌سالاری دینی، قانون اساسی و فتوای دینی برای نظام‌سازی دقیق در قانون اساسی تعبیه و تدوین شده، اما آگاهی‌ها و اطلاعات از آن کم است. همچنین اسماعیل فخریان، مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب نیز با بیان اینکه عالم محضر تربیت خداوند است، گفت: تنها مکتب و فلسفه سیاسی ماندگاری که بتواند در دنیا میدانی برای تربیت همه مردم جهان بگستراند، بر باورها دینی استوار است. انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برای هر حرکتی در تربیت انسان‌ها، برنامه و قانون مدون تعریف کرده است. اسماعیل فخریان، مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلابوی تبدیل انسان به خلیفه الهی را در راستای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حائز اهمیت دانست و ادامه داد: در فلسفه سیاسی باید گوگل مپی از جامعه اسلامی طراحی کرده و بر اساس جهان‌بینی ایدئولوژی آن مشخص شود تا بدانیم هر فرد در جامعه و تمدن اسلامی باید چه وظایفی را برعهده بگیرد و در چه مسیری گام بردارد. مدیر مجموعه تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب حکمرانی دینی و انقلاب اسلامی را بر پایه سه رکن اساسی برشمرد و تصریح کرد: قانون الهی، حکمرانی الهی و مردم‌محوری سه رکن اساسی در حکمرانی‌ هستند و یکی از مهم‌ترین ارکان در حکمرانی اسلامی قوانین و فتواهای دینی و اسلامی است که به واسطه آن باید ارکان دولت‌سازی و اصلاح ساختارهای قوانین و حدود الهی در آن اصلاح شود. فخریان، سپهبد شهید قاسم سلیمانی را الگوی یک رهبر موفق در جامعه اسلامی برشمرد و افزود: رکن دوم در منظومه فکری اسلامی و حکمرانی اسلامی، حکومت دینی است به نحوی که نباید مبنای برنامه‌ریزی‌ها بودجه باشد، بلکه باید با همت، اراده، انگیزه و ایمان کمبود بودجه‌ها را جبران کرد. انتهای پیام
منبع: ایسنا
شناسه خبر: 32031

مهمترین اخبار ایران و جهان: