نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 09:46

توسعه روابط محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و ولیعهد عربستان

رئیس جمهور ازبکستان و ولیعهد عربستان سعودی در شهر «جده» توسعه روابط همه جانبه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و  « محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی در شهر «جده» توسعه مشارکت همه جانبه را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه نخستین نشست سران کشورهای قالب «آسیای مرکزی و شورای همکاری خلیج فارس» در شهر «جده» با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

بن سلمان پیروزی رئیس جمهور ازبکستان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و برای مردم ازبکستان آرزوی صلح، رفاه و شکوفایی کرد.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به نوبه خود از مقامات عربستان سعودی بابت شرایط ایجاد شده برای شهروندان این کشور و انجام عمره قدردانی کرد.

در این دیدار دستور کار تعمیق بیش از پیش روابط ازبکستان و عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین بر تشدید روابط و تبادلات متقابل تاکید شد.

علاوه بر این، بر اهمیت اجرای بدون قید و شرط قراردادها و توافقات به دست آمده در چارچوب نشست دوجانبه در ماه آگوست سال گذشته میلادی تاکید شد.

در این گفت‌وگو بیان شد که از ابتدای سال جاری میلادی حجم مبادلات بازرگانی 20 درصد رشد کرده و تعداد شرکت‌های مشترک دو برابر شده است. همچنین اجرای پروژه‌های مهم در انرژی «سبز» با مشارکت شرکت پیشرو « Acwa Power» آغاز شده است. پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگی در زمینه «هیدروژن سبز»، پتروشیمی، کشاورزی، داروسازی، پزشکی، گردشگری و سایر زمینه‌ها تنظیم می‌شود.

در این دیدار همچنین مسائل سیاست بین‌المللی بررسی و تبادل نظر شد.

عربستان سعودی استقلال این کشور را در تاریخ 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 فوریه سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1374575

مهمترین اخبار ایران و جهان: