نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 17:56

توافق‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا می‌شود

وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت، قرار است به زودی توافق تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران امضا شود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندرو اسلپنیو، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار است، به زودی توافق تجارت آزاد با ایران امضا کند.

وی در مصاحبه با رسانه‌های روسی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)  مذاکرات مهمی با ایران برای حل برخی از موضوعات مربوط به توافق تجارت آزاد انجام داده است.

وی افزود: لغو تقریبا تمامی عوارض گمرکی در روابط تجاری متقابل ایران با کشورهای عضو اوراسیا به ویژه روسیه در دستور کار این مذاکرات قرار داشت.

در عین حال، کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد، در جریان مذاکرات در تهران، یادداشت تفاهمی برای توافق آتی میان دو طرف امضا شد.

ایران و اتحادیه اوراسیا بر روی بیشتر موضوعات اصلی به منظور نهایی کردن مذاکرات بر سر توافقنامه منطقه تجارت آزاد و همچنین دسترسی متقابل به این بازار به استثنای برخی از انواع محصولات کشاورزی توافق کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، حجم مبادلات میان ایران و اروراسیا در سال 2021 افزایش 74 درصدی داشته است و این رقم در 10 ماه نخست 2022 رشد 25 درصدی را تجربه کرده است.

در این بیانیه همچنین از چشم انداز توسعه همکاری‌های بلندمدت میان اوراسیا و ایران در زمینه حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی استقبال شده است.

پیش از این، دبیر کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیایی، طی مصاحبه‌ای گفته بود، احتمالاً در نیمه نخست سال 2023 توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری بین این اتحادیه و ایران امضا خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 993375

مهمترین اخبار ایران و جهان: