نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 11:41

در«شهرخانواده»نشاط ،سبک زندگی و دکورخانه‌تان را پیدا کنید

اهداف و محورهای نمایشگاه ملی «شهرخانواده»، سبک زندگی نسل آینده ایران مشخص شد .در این نشست با معرفی دستاوردهای فرهنگی، و عرضه مستقیم پوشاک و کالاهای فرهنگی زندگی ایرانی اسلامی همچنین شناخت شخصیت‌های بومی، ایرانی و اسلامی با به‌کارگیری تئاتر تعاملی انجام می شود . ارائهٔ یک نمونهٔ کاربردی از چیدمان محصولات فرهنگی در محیط‌های زندگی خانواده و فرزندان، و نهایتاً ارزیابی میزان کشش و جذابیت شخصیت‌های بومی، ایرانی و اسلامی برای مخاطبان نمایشگاه، «شهرخانواده»است.

گروه زندگی: عصر امروز نشست خبری نمایشگاه ملی «شهرخانواده» با حضور اصحاب رسانه، مسئولان این نمایشگاه و مسئولان وزارت ارشاد در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر صندوق اعتباری هنر، مدیرعامل مجتمع فرهنگی اراضی عباس‌آباد، مدیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی و مدیر کارگروه سازماندهی مد و لباس از مسئولان حاضران در این نشست بودند.

چرا نمایشگاه ملی «شهرخانواده»؟

اهداف و محورهای نمایشگاه ملی «شهرخانواده»، سبک زندگی نسل آینده ایران با معرفی دستاوردهای فرهنگی، و عرضه مستقیم پوشاک و کالاهای فرهنگی زندگی ایرانی اسلامی انجام می شود. همچنین معرفی برند شخصیت‌های بومی، ایرانی و اسلامی با به‌کارگیری تئاتر تعاملی، ارائهٔ یک نمونهٔ کاربردی از چیدمان محصولات فرهنگی در محیط‌های زندگی خانواده و فرزندان، و نهایتاً ارزیابی میزان کشش و جذابیت شخصیت‌های بومی، ایرانی و اسلامی برای مخاطبان نمایشگاه، است.

این نمایشگاه شبیه‌سازی نسبتاً واقعی از چگونگی به‌کارگیری محصولات فرهنگی شخصیت‌های ایرانی در درون خانواده است که ۶۰ نوع محصول فرهنگی در حوزه‌های پویانمایی، اسباب‌بازی، عروسک، بازی رومیزی، نوشت‌افزار، بازی‌های ویدیویی، کتاب تعاملی، کتاب تصویری کودک، کتاب پی‌نما و... را در زندگی واقعی فرزندان در اتاق‌های درون منزل و در تعامل با محله زندگی به نمایش درآورده است.

 

عروسکِ بی‌داستان معنی ندارد!

سید امیر آقایی، مدیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی، با ارائهٔ برخی مباحث تئوریک دربارهٔ بازارپردازی، مدیریت تولید و مصرف محصولات فرهنگی و... با محوریت تولیدکنندگان خرد، نشست را آغاز کرد. آقایی با بیان این مثال که یک عروسک یا اسباب‌بازی ممکن است دو سه نسل بین بچه‌ها باقی بماند گفت: «اگر بتوانیم مصرف محصولات فرهنگی را مدیریت کنیم، می‌توانیم بر سبک زندگی نسل‌های بعد از خودمان اثر بگذاریم. به این منظور دو رویداد پیش رو داریم. اول، نمایشگاه سبک زندگی نسل آیندهٔ ایران با نام «شهرخانواده». سعی‌مان بر این است که محتوای این نمایشگاه، یک الگوی کاربردی برای خانواده‌های ایرانی شود. دوم، رویداد استارتاپی بازارپردازی تهران که در نظر داریم زمینه‌ای برای گذر از اقتصاد فرمایشی به اقتصاد کسب‌وکار در فرهنگ باشد.».

آقایی همچنین افزود: «نمی‌شود عروسکی بسازی که داستان ندارد. نمی‌شود انیمیشنی بسازی که بازی ندارد. باید ظرفیت‌ها را هم‌گرا کرد.»

 


محمدحسین حجازی، مدیرعامل مجتمع فرهنگی اراضی عباس‌آباد

خانواده، نشاط اجتماعی و صنایع خلاق فرهنگی

در ادامه محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقهٔ فرهنگی اراضی عباس‌آباد با بیان اینکه این مجتمع پیش از این نیز برنامه‌های جامعی در حوزهٔ صنایع خلاق فرهنگی و صنعت سرگرمی در تهران داشته است، گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی در شهر تهران و نقاط مهم تمرکز مجتمع اراضی عباس‌آباد خانواده است. همچنین ما به نمایندگی از بنیاد شهید، ایجاد نشاط اجتماعی را نیز دنبال می‌کنیم.».

وی همچنین افزود: «مجتمع عباس‌آباد اقدامات خوبی را در حوزهٔ خانواده انجام داده و پیگیری می‌کند. همین‌طور می‌کوشیم از موضوعات و اقدامات در این حوزه و نیز موضوعاتی که صنایع خلاق فرهنگی دارند حمایت کنیم تا خدمتی برای اعتلای فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ارائه دهیم. چون همان‌طور که از شعار نمایشگاه ملی شهرخانواده پیداست، دغدغهٔ ما سبک زندگی نسل آیندهٔ ایران است.»

 


سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

شهرخانواده برای تمام اعضای خانواده

سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این نشست گفت: «شهرخانواده متعلق به تمام اعضای خانواده و در تمام سنین است. هدف‌مان تأمین کالاهای فرهنگی موردنیاز تمام اعضای خانواده است. وضعیت دسترسی به پوشاک عفیفانه، زیبا و مناسب در تهران بهتر از شهرستان‌ها است. با این حال به دلیل تشنگی و کمبودی که در جامعه وجود دارد، نمایشگاه‌های محدودی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شوند با استقبال شایانی مواجه می‌شوند.».

لطفی با بیان اینکه برای همهٔ افراد در تمام سنین محصول داریم، اما بیشتر محصولات برای بانوان است، ادامه داد: «غرفه‌داران هنوز برای حضور باکیفیت در نمایشگاه فرصت ثبت‌نام از طریق سایت را دارند. خط قرمز ما کیفیت است. قیمت‌گذاری محصولات هم از طریق کارگروهی از اصناف انجام می‌شود و نظارت دائمی نیز بر آن وجود دارد. اما برای کمک به خرید مردم در این شرایط سخت سعی کردیم تسهیلاتی را از بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف جلب و به سوی نمایشگاه روانه کنیم.».

ایرانی‌بودن، خط قرمز ماست

لطفی دربارهٔ محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه ملی شهرخانواده گفت: «عمدهٔ محصولات این نمایشگاه، پوشاک ایرانی اسلامی، محصولات فرهنگی، دکوراسیون خانه، اغذیهٔ سالم و حوزه‌های مطلوب سبک زندگی ایرانی اسلامی است. این نمایشگاه یک تجربهٔ اولیه است. ولی تلاش کردیم از معیارها و چارچوب‌های خودمان بیرون نزنیم.».

وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی هست که محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه، ایرانی و اسلامی باشند، گفت: «این یکی از خطوط قرمز ما و جزو تعهدات ثبت‌نام‌کنندگان در نمایشگاه است. ما ناظرانی داریم که به صورت مستمر و روزانه بر محصولات و قیمت‌ها نظارت می‌کنند. ولی از مردم و رسانه‌ها هم تقاضا داریم سوت‌زنی کنند و در کنار ناظران ما، بر این مسائل نظارت داشته باشند.».

 

مراجعان شهرخانواده، اجراگر هستند

مهدی صفی‌آبادی، هنرمند تئاتر تعاملی نمایشگاه شهرخانواده با بیان اینکه این نمایشگاه با تمام نمایشگاه‌هایی که تا کنون دیده‌اید متفاوت است، تصریح کرد: «دغدغهٔ ما مردم و سبک زندگی خانوادهٔ ایرانی است. مراجعه‌کنندگان ما تماشاگر نیستند، اجراگر هستند. خودشان وارد تئاتر تعاملی ما می‌شوند و بازی می‌کنند.».

صفی‌آبادی روال نمایشگاه را به این صورت توضیح داد: «دوستان برای سانس موردنظر خود بلیت را به صورت رایگان تهیه می‌کنند، و وقتی وارد نمایشگاه می‌شوند در واقع وارد چرخهٔ بازی می‌شوند. محصولات موردنظرشان را داخل سبد خرید می‌گذارند. آنها را به خانه‌ای که در نمایشگاه تعبیه شده و اتاق و آشپزخانه و... دارد، می‌برند و کاربرد محصولات را تجربه می‌کنند. هدف این است که خانواده‌ها تجربه کنند هر کدام از محصولات نمایشگاه وقتی وارد خانه می‌شوند، در کجا قرار می‌گیرند، چه استفاده‌ای از آنها می‌شود و اساساً چرا وارد خانه می‌شوند. در بخش دوم نمایشگاه هم میز توزیع و فروش محصولات و برندهای مختلفی وجود دارد که در بخش اول تجربه شده‌اند. آنجا مراجعه‌کنندگان می‌توانند توضیحات تکمیلی را دربارهٔ محصولات کسب کنند.».

 


سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی

بهانه‌ای برای تخفیف‌ندادن نیست!

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که واقعاً تخفیفات وعده‌داده‌شده در عمل به مردم داده شود گفت: «از آنجایی که سکوی (پلتفرم) ارائهٔ محصولات به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، دیگر بهانه‌ای برای اعطای تخفیف‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه نظارت مستمر بر نمایشگاه وجود دارد. البته از اصحاب رسانه و مردم هم می‌خواهیم که در این نظارت به ما کمک کنند و موارد لازم را به ما اطلاع دهند.».

امامی در ادامه افزود: «با مسدود شدن سکوی خارجی که بسیاری از تولیدکنندگان در آن، محصولات خود را می‌فروختند، فروش آنها حتی تا ۸۰ درصد کاهش یافت. بنابراین صداوسیما موظف شد محصولات ویژندهای(برند) داخلی را به رایگان تبلیغ کند. تسهیلات دیگری هم برای کمک به تولیدکنندگان تعریف شده است. تولیدکنندگان صنفی یا مشاغل خانگی که به این تسهیلات نیاز دارند به ما مراجعه کنند. ما تلاش می‌کنیم فعالان حوزهٔ پوشاک را که به هر دلیلی نمی‌خواهند صنفی کار کنند به سمت مشاغل خانگی سوق بدهیم که از این تسهیلات بهره‌مند شوند.».

‌نمایشگاه‌های دائمی مد و لباس با کیفیت و قیمت مناسب

امامی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان کاری کرد که این نمایشگاه به صورت یک جریان فرهنگی دربیاید گفت: «شهرخانواده را به عنوان بازویی برای کمک به تولیدکنندگان در ارائهٔ محصولات خود و کمک به مردم برای دسترسی به محصولات فرهنگی عفیفانه و مناسب بر پا کردیم. شهرخانواده را یک اسم رمز می‌دانیم که یا باید در مصلای شهرهای مختلف کشور به یک مرکز خرید دائمی برسد یا فروشگاه‌های بزرگی را برای این امر اختصاص داد که ویژگی مهم‌شان کیفیت و قیمت مناسب باشد. چون نمودی دائمی می‌شود از پوشاک تراز و فرهنگی برای خانواده، بقیهٔ بازار هم با این تغییر ذائقه هم‌راستا می‌شود. فرهنگ و اصلاح پوشش، فرمایشی نیست و باید به صورت نرم اتفاق بیفتد. باید صندوق نوآوری و شکوفایی را راضی کنیم که با حوزهٔ فرهنگ مهربان‌تر باشد.».

امامی همچنین با بیان اینکه جشنوارهٔ مد و لباس فجر امسال ملی است، ولی مهمان خارجی خواهد داشت، افزود: «تونس یکی از مهمانان است که در حوزهٔ مد و لباس سنتی بسیار قوی است و لباس‌های سنتی چند هزار سالهٔ خود را حفظ کرده است. به علاوه، ما تجربیات ۱۱ سال گذشتهٔ خود را مفصلاً بررسی کردیم و درس‌های بسیاری آموختیم. تلاش کردیم در جشنوارهٔ دوازدهم آن کاستی‌ها را برطرف کنیم. یکی از ایرادات این بود که در دوره‌های گذشته اصلاً پوشاک مردانه و بچگانه دیده نشده بود. اما امسال در این حوزه‌ها هم طاووس زرین خواهیم داشت.».

نمایشگاه شهرخانواده ۶ تا ۱۲ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در کوشک باغ هنر میزبان مردم عزیز خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیهٔ بلیت و شرکت در این نمایشگاه به نشانی www.tehranmpf.ir مراجعه فرمایند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 994431

مهمترین اخبار ایران و جهان: