نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 14:29

کاهش جمعیت چین برای اولین بار در بیش از 60 سال/ هند گوی سبقت را می‌رباید؟

داده‌های رسمی نشان می‌دهد جمعیت چین برای اولین بار در بیش از ۶۰ سال کاهش یافته که چرخش تاریخی برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمعیت چین برای اولین بار از سال ۱۹۶۱ زمانی که این کشور با بدترین قحطی در تاریخ مدرن خود دست و پنجه نرم می‌کرد، کاهش یافته است. 

به گزارش الجزیره، داده‌های رسمی نشان می‌دهد جمعیت چین برای اولین بار در بیش از ۶۰ سال کاهش یافته که چرخش تاریخی برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان است که انتظار می‌رود دوره طولانی کاهش جمعیت را شاهد باشد. 

طبق این گزارش، این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی با کاهش نرخ زاد و ولد به پایین‌ترین سطح و همینطور سن نیروی کار مواجه شده است؛ کاهشی که تحلیلگران هشدار می‌دهند میتواند مانع رشد اقتصادی چین شود و فشار بر وضعیت عمومی مالی این کشور را تشدید کند. 

اداره ملی آمار پکن (NBS) سه‌شنبه (۱۷ ژانویه، ۲۷ دی) گزارش داد جمعیت چین در پایان سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱,۴۱۱,۷۵۰,۰۰۰ نفر بود که نسبت به پایان سال قبل از آن، ۸۵۰ هزار نفر کاهش داشت. طبق این آمار، تعداد زاد و ولد ۹.۵۶ میلیون نفر بود در حالی که تعداد مرگ و میر ۱۰.۴۱ میلیون مورد بوده است. در این کشور جمعیت مردان همچنان از زنان با ۷۲۲.۰۶ میلیون در برابر ۶۸۹.۶۹ میلیون بیشتر است. 

به نوشته الجزیره، چین مدت‌ها پرجمعیت‌ترین کشور جهان بوده اما انتظار می‌رود هند بزودی گوی سبقت را از آن برباید اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باشد. بر اساس تخمین‌ها، جمعیت هند بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است. 

کانگ یی رئیس اداره ملی آمار چین گفت مردم نباید نگران کاهش جمعیت چین باشند زیرا عرضه کلی نیروی کار این کشور همچنان از تقاضا بیشتر است. 

گرچه چین در سال ۲۰۱۶ سیاست تک فرزندی را کنار گذاشت و در سال ۲۰۲۱ به زوج‌ها اجازه داد سه فرزند داشته باشند، تغییر سیاست، روند کاهش جمعیت را معکوس نکرده است. کارشناسان سازمان ملل معتقدند جمعیت چین در بلندمدت می‌تواند تا سال ۲۰۵۰، ۱۰۹ میلیون نفر کاهش یابد که بیش از سه برابر کاهش پیش‌بینی شده قبلی در سال ۲۰۱۹ است. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 982475

مهمترین اخبار ایران و جهان: