نیوز سیتی!
01 دی 1402 - 01:01

8 میلیون موتورسیکلت و خودرو روزانه در تهران تردد می کنند

قانون هوای پاک در سال 96 در مجلس تصویب شد اما به درستی اجرا نشد . آلودگی هوا به قوت خود باقی است و عضو شورای شهر تهران می گوید روزانه 8 میلیون موتورسیکلت و خودرو در تهران تردد می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی شهر تهران است. مدیران شهری می گویند باید حمل ونقل عمومی توسعه یابد تا بتوان این معضل 30 ساله را برطرف کرد.

دولت در زمینه رفع آلودگی هوا و ترافیک وظایفی بر عهده دارد. در ادوار گذشته به این موضوع توجهی نشده و دولت بدهی ها به شهرداری دارد اما دولت امسال پیش پرداخت خرید تعدادی واگن را برای تهران داد.

در بسیاری از شهرهای دنیا که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کردند با برقی سازی این معضل را برطرف کردند و قرار است در تهران نیز این اقدامات صورت گیرد اما به گفته مسوولان شهری خروجی کار زمان بر است.

همچنین قانونی هوای پاک در سال 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب و وظایف دستگاه های مختلف را در این زمینه مشخص کرد و کارشناسان می گویند اگر این قانون به درستی اجرا می شد، بخشی از  مشکل آلودگی هوا تاکنون برطرف شده بود.

در خصوص آلودگی هوا، تعطیلی مدارس، قانون هوای پاک و ....  با علی‌اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

برای رفع آلودگی هوا باید مثل مقابله  باکرونا عزم ملی صورت گیرد/همواره بارفتارهای موقت برای رفع معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستیم

بیش از 10 روز در سال تحصیلی جدید مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، برخی کارشناسان معتقدند که تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بفرمایید برای رفع این معضل 30 باید در پایتخت چه کرد؟

ببینید ما 3 تا 4 سال با مشکل کرونا روبه‌رو بودیم  اما یک عزم ملی برای  مقابله با کرونا در کشور شکل گرفت و به ضرورت مسأله پی برده شد و برای رفع آن اهتمام ملی شکل گرفت همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و موفق شدیم و کارنامه قابل قبولی داریم در حوزه آلودگی هوا هم باید مانند کرونا اهتمام ملی ایجاد شود همواره بارفتارهای موقت برای رفع این معضل روبه‌رو هستیم.

به جای گلایه مندی باید عمل کنیم/نباید رفتار اداری با آلودگی هوا کرد

چه راهکارهایی میان مدت و بلندمدتی وجود دارد؟

برای رفع آلودگی هوا باید یک کار چند جانبه صورت گیرد. باید عمل کنیم نه اینکه گله‌مند باشیم. نباید با موضوع آلودگی هوا اداری رفتار کرد باید هر کس و یا  هر سازمان به وظایف خود عمل کند و اگر فردی تکلیفی بر عهده دارد آن را انجام دهد.

شاید برخی سازمان ها کارهای خوبی کرده باشند اما باید اقدامات در کنار هم جواب می دهد/با تردد این همه خودرو مشکل آلودگی به قوت خود باقی است

شاید به تنهایی برخی از سازمان‌ها وارگان‌ها کارهایی انجام داده باشند و کار خوبی هم باشد اما باید این کارها در کنار هم قرار گرفته و به یک کار ملی تبدیل شود و نگاه ملی به موضوع داشت. باید وضعیت سوخت، خودرو اصلاح شود و در کنار آن شرایط را فراهم کنیم که سفرها با خودروی شخصی کمتر شود. تا زمانی که این میزان از خودروهای شخصی در شهر تردد کنند سوخت و خودرو مشکلش حل نشود ما همچنان شاهد آلودگی هوا خواهیم بود.

 مورتوسیکلت‌ها 8 برابر ماشین‌های عادی آلودگی تولید می‌کنند/ با برگزاری چند جلسه مشکل آلودگی هوا برطرف نمی شود/معدل قابل قبولی در حوزه آلودگی هوا نداریم

یکی از متهمین اصلی هوا موتورسیکلت‌ها هستند بفرمایید برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

گفته می‌شود که مورتوسیکلت‌ها 8 برابر ماشین‌های عادی آلودگی تولید می‌کنند با گذاشتن چند جلسه مشکل حل نمی‌‌شود. وگرنه هر سال شاهد هستیم که معضل آلودگی روز به روز بیشتر می‌شود معدل قابل قبولی در حوزه آلودگی هوا نداریم.البته در برخی موارد سوخت هم آلودگی تولید می‌کنند ما باید نگاه چندجانبه به رفع آلودگی هوا داشته باشیم.

برخورد با ترک فعل ها در زمینه آلودگی هوا /تعطیلی مدارس  جنبه ناچیزی در کاهش آلودگی دارد

6 سال پیش قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شداما همچنان شاهدیم این قانون به درستی اجرا نشده است و به اعتقاد کارشناسان تنها بندی از این قانون که به درستی اجرا می‌شود تعطیلی مدارس در زمانی که شاخص آلاینده‌ها بالا می‌رود. بفرمایید چرا قانون هوای پاک به درستی اجرا نشده است؟

باید برای این موضوع به صورت واحد اقداماتی صورت گیرد و با افرادی که ترک فعل کردند برخورد صورت گیرد البته تدابیری صورت گرفته است.  با تعطیلی مدارس مشکل آلودگی هوا برطرف نمی‌شود و این تعطیلی جنبه ناچیزی در کاهش آلودگی دارد چرا که فقط میزان تردد خودروهای سرویس مدارس کم می‌شود البته از این باب که بچه‌ها هم در معرض آلودگی قرار نمی‌گیرند تعطیلی مؤثر است ولی تأکید دارم این راهکارها موقتی است. 

20 سال گذشته شهرهای آلوده‌ای مثل شانگهای در شرق آسیا مشکل آلودگی هوا را برطرف کردند

بسیاری از شهرهای دنیا با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو بود اما در حال حاضر این مشکل را برطرف کردند بفرمایید از راهکارهای آنها در زمینه استفاده می‌شود؟

البته در دنیا تجربه خوبی در زمینه آلودگی وجود دارد ما نیاز به راهکار جدید نداریم در 20 سال گذشته شهرهای آلوده‌ای مثل شانگهای در شرق آسیا و برخی از شهرهای اروپا معضل آلودگی را برطرف کرده‌اند آنها با توسعه جدی خودروی برقی این مشکل را برطرف کردند.

تردد روزانه 8 میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران/نمی توان معضلات را یک شبه برطرف کرد/برای رفع آلودگی هوا نیازمند مسیر مستمر هستیم

در تهران آیا این امر رخ می‌دهد؟

در تهران روزانه 3.5 تا 4 میلیون خودروتردد می‌کنند و 3.5 تا 4.5 موتورسیکلت‌ هم در حال تردد است در مجموع حدود 8 میلیون وسیله نقلیه در تهران در حال حرکت است و همین آلودگی تولید می‌کند. این معضلات یک شبه ایجاد نشده که بتوان آن را یک شبه هم برطرف کرد باید یک مسیر مستمر داشته باشیم تا بتوانیم معضل را برطرف کنیم البته شهرداری تهران قرارداد خرید 2 هزار دستگاه اتوبوس برقی را بسته است و قرار است وارد سیستم حمل و نقل عمومی شوند باید در زمینه برقی‌سازی یک عزم ملی در کشور ایجاد شود. 

باید خودرو و سوخت بهینه شوند/قرارداد 2000 دستگاه اتوبوس برقی بسته شد

اولین مشکل ما خودرو و سپس باید سوخت بهینه شود و در نهایت کاهش تقاضای سفر در دستور کار قرار گیرد. اگر این موضوعات در کنار هم قرار گیرد و شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد می‌توان مشکل آلودگی را برطرف کرد و قطعا دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

خروجی اقدامات مدیریت شهری در زمینه حمل ونقل زمان بر است

مدیریت شهری در اجرای قانون هوای پاک چه اقداماتی انجام داده است،  در اینباره توضیح دهید.

ما در شورای اسلامی شهر تهران بر حسب وظیفه بودجه خوبی را برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته‌ایم شهرداری هم اقداماتی در بحث توسعه مترو، اتوبوس، تاکسی و ... آغاز کرده است البته نتایج کار زمان‌بر است و باید به مرور شاهد اتفاقات باشیم. 

با تصمیمات روزانه مشکلات‌ آلودگی حل نمی‌شود/باید شهر هوشمند و بخشی از سفرهای درون شهری حذف شوند/خدمات غیرحضوری باید توسعه یابد

عده‌ای معتقدند که وقتی اداره هواشناسی اعلام کرده تا پایان هفته آلودگی وجود دارد چرا کمیته اضطرار روز به روز تصمیم‌گیری می‌کند اگر از ابتدا اعلام کند شاید با خروج مردم از شهر بتوان قدری آلودگی را کاست چرا این امر رخ نمی‌دهد.

با تصمیمات روزانه مشکلات‌ آلودگی حل نمی‌شود ما باید هوشمندسازی را در دستور کار قرار دهیم باید بخشی از سفرهای درون‌شهری حذف شوند و شهروندان نیاز نباشدبرای دریافت خدمات، کسب و کار . .. تردد کنند اگر مشخص شود کدام دستگاه‌ها می‌توانند خدمات غیرحضوری دهند قطعا می‌توان در بحث کاهش سفر اقدامات اساسی انجام داد. البته قرار است که در شهرداری در زمینه هوشمندسازی اقداماتی انجام شود و خدمات غیرحضوری توسعه یابد.

حمل ونقل یک پازل چند نقطه ای است

بارها مسؤولین هشدار داده‌اند 70 درصد سفرها با خودروی شخصی است شهروندان می‌گویند سیستم حمل و نقل عمومی کافی نیست به همین دلیل از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.در این باره توضیح دهید.

توسعه حمل و نقل عمومی یک پازل  چند نقطه‌ای است و هر کدام نباشد کامل نمی‌‌شود ما در بحث اتوبوس، مترو و تاکسی و ... وارد شده‌ایم اما این اقدامات خروجی‌اش زمانبر است. 

دولت پیش پرداخت 791 دستگاه واگن را برای تهران داد/ر حوزه اتوبوسرانی کاستی‌هایی داریم /توجه به حمل نقل در سال 1403/استقبال از تولیدات داخلی برای حمل نقل

آیا دولت به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل کرده است؟

اخیرا شهردار تهران سفری به چین داشتند و قرارداد 791 دستگاه واگن با چینی‌ها بسته شد دولت پیش‌پرداخت آن را داده است البته تأمین نقدینگی صورت گرفته است کار آغاز شده است در حوزه اتوبوسرانی کاستی‌هایی داریم اما باید برطرف شود. تا زمانی که ناوگان کامل نشود مشکلات وجود دارد ما در بودجه سال 1403 هم توجه ویژه‌ای به بحث حمل و نقل خواهیم کردتا بتوانیم معضلات را کم کنیم ما به دنبال اتوبوس و واگن از خارج نیستیم و هر چه تولید داخل وجود داشته باشد ما از آن استقبال می‌کنیم ما حجم تولید داخل در از این زمینه قابل قبول نیست.

هر مد حمل و نقلی که بخواهد در تهران اجرا شود باید مصوب شورای عالی ترافیک را اخذ کند/شهرداری در حال تکمیل مطالعات ترامواست

ساخت تراموا به کجا رسید؟

شهرداری تهران موضوعاتی در این خصوص مطرح کرده است مطالعاتی در این زمینه در حال اجرا است اما هر مد حمل و نقلی که بخواهد در تهران اجرا شود باید مصوب شورای عالی ترافیک را اخذ کند فرقی نمی‌کند این مد تراموا، مونوریل، تاکسی پرنده باشد در این مد باید مراحل قانونی طی شود البته باید برای آن منابع هم در نظر گرفته شود در مورد تراموا مباحث فنی تخصصی بررسی می‌شود وقتی مباحث تخصصی باشد مسأله متفاوت است. تراموا یعنی چند واگن بر روی ریلی بر روی زمین حرکت کند البته شهرداری گفته است در حال تکمیلی کردن مطالعات در این زمینه است زمانی که به شورا بیاید در مورد آن نظر می دهیم.

تست چند اتوبوس 3 کابین در تهران انجام شد/می‌توان از این اتوبوس‌های سه کابین در خطوط بی‌آرتی استفاده کنیم

قرارداد خرید اتوبوس‌های سه کابین به کجا رسید؟

ما در حال حاضر چند اتوبوس سه کابین داشتیم که وارد خطوط شده است قرار است اتوبوس‌های جدید وارد شود شهرداری گفته است برنامه‌هایی در اینباره دارد. می‌توان از این اتوبوس‌های سه کابین در خطوط بی‌آرتی استفاده کنیم البته فکر می‌کنم اتوبوس‌های سه کابین برای خطوط بی‌ارتی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

به نظر می‌رسد قیمت اتوبوس‌های سه کابین از اتوبوس‌های دو کابین قدری کمتر باشد چرا که بخش فنی یکی است و تنها یک اتاق دیگر روی اتوبوس سوار می‌کنند اتوبوس سه کابین را می‌توان در تهران استفاده کرد و در حال حاضر هم نمونه‌هایی از آن در حال تست است. 

مصوباتی در خصوص خروج نمایشگاه پرمخاطب از شهر داشتیم/ماجرا از دهه 70 آغاز شد/استقبال از نمایشگاه شهرافتاب نمی شود

یکی از مشکلات اساسی در تهران بحث انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از تهران است اما همچنان شاهدیم که این نمایشگاه‌ها با وجود مصوبه شورا در تهران اجرا و باعث بروز ترافیک می‌شوند؟

اولین باری که شورای اسلامی شهر تهران به موضوع نمایشگاه بین‌المللی پرداخت مصوبه‌ای داشت، حدودا در اواخر دهه 70 بود؛ اما این معضل پابرجاست در اواخر دهه 70 شورا مصوبه‌ای داشت که مسؤولیت ارائه طرحی مبنی بر حل مشکلات ترافیکی در این بخش به شهرداری واگذار شد و قرار شد شهرداری اجازه برگزاری نمایشگاه در این بخش را ندهد اما در اوایل دهه 80 دوباره مشکلات ترافیکی در این بخش اوج پیدا کرد تفاهم‌نامه‌ای بسته شد اما اجرایی نشد.

البته در این دوره مدیریت شهری مصوبه‌ای داشتیم تا نمایشگاه‌های پرمخاطب از شهر خارج شوند اما اجرایی نشد ببینید شهرداری با همکاری مشاوران شهرآفتاب را ساخت تا این نمایشگاه‌ها به آنجا منتقل شوند و مجموعه‌های رفاهی هم صورت گرفت اما همچنان شاهدیم استقبالی نمی‌شود و همچنان عده‌ای به دنبال این هستند که نمایشگاه‌های پرمخاطب در داخل شهر برگزار شود این نمایشگاه‌ها باعث بروز ترافیک می‌شوند و مردم ساعت‌ها در این محدوده شهر در ترافیک گرفتار می‌شوند. باید نمایشگاه‌های پرمخاطب از داخل شهر خارج شوند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612131

مهمترین اخبار ایران و جهان: