نیوز سیتی!
29 مهر 1402 - 09:59

دیابت امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بیماری دیابت قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است و این بیماری امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد، گفت: پنج و نیم میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجید مبصری، فوق تخصص غدد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کارگاه آموزشی دیابت و فشار خون که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بیماری دیابت و پرفشاری خون اظهار کرد: این دو بیماری نام‌های آشنایی برای جامعه و خانواده‌هاست و این نوع بیماری مرگ و میر بالایی دارد و عامل بسیاری از بیماری‌های از جمله سکته‌های قلبی، کوری چشم، نارسایی کلیوی و... است.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون درمان قطعی ندارد، ادامه داد: این نوع بیماری با پیشگیری های بموقع و در موارد حاد باید با دارو کنترل شود.

دیابت امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد

مبصری در ادامه با اشاره به اینکه بیماری دیابت قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است و این بیماری امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می‌دهد افزود: یکی از مشخصه‌های بارز این بیماری کمبود انسولین است واگر به‌موقع مراقبت‌ها و تدابیر لازم انجام نشود خطر و تهدید برای کل جهان است و باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم با همکاری پزشکان و کادر حوزه سلامت و بهداشت و رسانه‌ها انجام شود.

اختصاص ۱۵ درصد بودجه جوامع غربی برای دیابت

وی ادامه داد: این بیماری‌ها هزینه‌های سنگین و بالایی بر کشورها تحمیل می‌کند به‌طوریکه ۹ تا ۱۵ درصد بودجه در جوامع غربی به دیابت اختصاص داده شده است و در دوران کرونا نیز بیماران زیادی در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

مبصری یادآور  شد: متولیان امر بهداشت و درمان باید با تیم‌های دیابتی، آموزش‌های مستمر و استراتژی‌های ابداع شده و آمادگی‌های لازم این بیماری‌ها را کنترل و مدیریت کنند به‌طوریکه اکنون مادران باردار اگر در دوان بارداری دچار دیابت شوند با مشاوره پزشک مربوطه و کنترل این بیماری می‌توانند فرزندانی سالم بدنیا بیاورند.

وی با اشاره به آمارهای موجود در کل جهان و در خصوص بیماری دیابت گفت: درصد رشد این بیماری در کل جهان افزایش یافته است و در کشور ما نیز در سال ۲۰۲۱ نیز تعداد پنج و نیم میلیون نفر به  این بیماری مبتلا هستند و برآورد می شود در سال ۲۰۴۰ بیش از ۹/۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص بیماری فشار خون متذکر شد: بیماری فشار خون اکثرا در افراد بالای ۴۵ سال مشاهده می شود و با افزایش سن فشار خون نیز بیشتر می شود.

وی گفت: فشار خون نیز علل و علائم متفاوتی دارد و باید با توجه به محل، تغذیه بیمار و... درست اندازه گیری و محاسبه شود.

مبصری اظهار امیدواری کرد که با پیشگیری، خود مراقبتی، انجام رژیم غذایی درست، تغییر سبک زندگی، ورزش، کاهش وزن، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات غیرمجاز و استفاده به اندازه از نمک و شکر در سفره غذایی و... بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1544775

مهمترین اخبار ایران و جهان: