نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 21:55

خطوط 1 تا 7 مترو تهران تا پایان سال تکمیل می شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ در برنامه صف اول شبکه خبر حضور یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،علیرضا زاکانی شهردار تهران، امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ دربرنامه صف اول گفت: لطف الهی در سفر به چین با ما بود و ما قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن را منعقد کردیم همچنین بنا براین شد که ۸ واگن را به صورت ۸ رام قطار که ۶ واگن میشود به صورت آماده وارد کشور کنیم و ۱۰ رام به صورت قطعات وارد شود و ۵۵ درصد داخلی سازی صورت گیرد و سرجمع ۷۹۱ دستگاه به ناوگان مترو تهران با طراحی و شرایط جدید اضافه بشود این فرایند از سال دیگر شروع خواهد شد.

زاکانی ادامه داد:این قرارداد مربوط به ۷ سال قبل یعنی سال ۹۵ بود و سال ۹۶ قرارداد آن تنظیم شد اما چون پشتیبانی مالی ۱۵ درصد از سوی دولت قبل انجام نشده بود این قرارداد به سرانجام نرسید به طوری که هم داخل کشور و هم طرف چینی ازین قرارداد نا امید بودند اما به لطف خدا در این دوره  این اتفاق افتاد. این اتفاق یک امکان گسترده را برای شهر تهران ایجاد میکند.

شهردار تهران اذعان کرد:کل واگن های ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قراداد، ۲۵۹ واگن دیگر و همچنین ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد  دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی، تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهد کرد که در چهار سال آینده به اندازه ۲۵ سال گذشته واگن وارد چرخه خدمت میشود.

زاکانی گفت:  ما کلا ۲۶ ماه و ۴ روز در شهرداری هستیم در مدت حضورمان در شهرداری ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز این رقم به ۲۸۲ کیلومتر توسعه پیدا کرده که حدودا هرماه یک کیلومتر خط توسعه یافته است.

شهردار تهران با اشاره به موضوع مترو پرند گفت:مترو پرند هم حدود ۲۱ کیلومتر هست که تقریبا تمام شده است و تا آخر این ماه و یا اول ماه آینده راه اندازی میشود که رقم خطوط ما به بالای ۳۰۰ کیلومتر میرود.

زاکانی ادامه داد: امروز در تهران کمبود واگن داریم و اگر واگن های خطوط فعلی مترو را افزایش و سرفاصله زمانی را کاهش بدهیم مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا میکند و به جای دو میلیون نفر جابجایی این رقم به سه میلیون نفر میرسد.

شهردار تهران ضمن اشاره به توسعه خطوط مترو تهران افزود: ۷ خط اولیه مان امسال تمام میشود و ملحقلات آن تا ۲ سال آینده به اتمام میرسد.همچنین ما خط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ را در دستور کار داریم که خط ۱۰ امسال شروع شد و تا پایان سال هم از سه جبهه کاری این خط توسعه پیدا میکند.

وی ادامه داد:خط ۹ در نیمه دوم سال شروع خواهد شد و خط ۱۱ که یکی از دستاورد های چین هست و قرارداد آن با شرکت های چینی و داخلی بسته شده و همین امسال شروع میشود که دستاورد بسیار مهمی است.

زاکانی در مورد خط ۸ مترو گفت : تفاهم نامه خط ۸ هم با طرف چینی بسته شد که قرار هست سال آینده آن را دنبال بکنیم. طبق اسناد بالادستی باید مترو تهران سال ۱۴۲۰ به اتمام میرسید که طبق برنامه ریزی ما این اتفاق سال ۱۴۱۰ رخ خواهد داد.

شهردار تهران گفت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکت ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاه های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می کند و از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه می کنند. دستاوردهای این دستگاه۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است.

 

ادامه دارد.....

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563831

مهمترین اخبار ایران و جهان: