نیوز سیتی!
03 آذر 1402 - 05:19

کره شمالی: دیگر به توافق نظامی 2018 با کره جنوبی متعهد نخواهیم بود

وزارت دفاع کره شمالی اعلام کرد که دیگر به توافق نظامی 2018 با کره جنوبی متعهد نخواهد بود و سئول باید بهای گزافی برای افزایش تنش‌های نظامی در شبه جزیره بپردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که همه اقدامات نظامی را که بر اساس توافق بین دو کره در سال ۲۰۱۸ متوقف شده بود، از سر می‌گیرد.

 به گزارش وبگاه شبکه خبری «ان تی دی» کره شمالی اعلام کرده پس از آنکه کره جنوبی بخشی از این توافق را در پاسخ به پرتاب ماهواره این کشور به حالت تعلیق درآورد، اقدامات نظامی را از سر می‌گیرد.

کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد تصاویری از پایگاه‌های نظامی آمریکا در گوام را از اولین ماهواره تجسسی خود دریافت کرده است. «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی  تصاویر دریافتی این ماهواره را ساعت ۹:۲۱ صبح  چهارشنبه به وقت محلی مشاهده کرد

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع کره شمالی اعلام کرده که دیگر به توافق نظامی ۲۰۱۸ با کره جنوبی «متعهد» نخواهد بود. این وزارتخانه هشدار داد که کره جنوبی باید بهای گزافی برای افزایش تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره بپردازد.

در بیانیه وزارت دفاع کره شمالی آمده است:«ما اقدامات نظامی اتخاذ شده برای جلوگیری از تنش و درگیری نظامی در همه عرصه‌ها از جمله زمینی، دریایی و هوایی را از سر می‌گیریم و نیروهای مسلح قدرتمندتر و تجهیزات نظامی جدید را در منطقه در امتداد خط مرزی مستقر خواهیم کرد.»

این توافقنامه نظامی توسط «مون جائه این»، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ برای پایان دادن به خصومت ها بین  2 کشور امضا شد.

این فسخ قرارداد می‌تواند منجر به از سرگیری  رزمایش‌ها در امتداد خط مرزی جداکننده دو کره شود.

وزارت دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد،‌ پیونگ یانگ تدابیر خود برای ایجاد بازدارندگی و پاسخ به بی‌ثباتی ایجاد شده توسط آمریکا و متحدانش در منطقه را تقویت خواهد کرد.

در ژانویه، ایالات متحده پایگاه نظامی جدید خود را در گوام، پس از ۷۰ سال افتتاح کرد. انتظار می رود این پایگاه میزبان ۵۰۰۰ تفنگدار دریایی باشد.

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن طی بیانیه‌ای مشترک، اقدام پیونگ‌یانگ در پرتاب ماهواره نظامی به فضا را محکوم کردند.سه کشور مذکور همچنین مدعی شدند این اقدام پیونگ‌یانگ، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که کره شمالی را از هرگونه شلیک موشک بالستیک منع می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1582675

مهمترین اخبار ایران و جهان: