نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 09:52

خشکسالی، مهمان ناخوانده عشایر استان خراسان رضوی/ جامعه عشایری استان رتبه اول تولیدات دامی کشور را دارد

مدیر کل امور عشایر استان خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در سال جاری خشکسالی در محله‌های ییلاقی و قشلاقی عشایر است.

محمد حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: صدمات خشکسالی دام‌های ناتوان و عشایری که به روش سنتی دامداری می‌کنند را آسیب‌پذیر کرده و سبب کاهش منابع آبی می‌شود. 

تولید کنسانتره خوراک دام در استان خراسان رضوی 

مدیر کل امور عشایر استان خراسان رضوی افزود: تلاش ما در امور عشایر این است که در راستای شعار سال مهار تورم و رشد تولید به سمت افزایش بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری حرکت کنیم، از این رو تولید کنسانتره خوراک دام عشایر در استان انجام شده است.

جعفری تشریح کرد: یک دام در شرایط عادی با استفاده ۱۲ کیلوگرم انواع علوفه، یک کیلوگرم افزایش وزن دارد. ما با تغذیه علمی و تولید کنسانتره این رقم را به ۶ کیلوگرم رساندیم. بدین ترتیب که یک دام با استفاده ۶ کیلوگرم خوراک دام به یک کیلوگرم افزایش وزن می‌رسد.

کنسانتره تخمیری مغذی و باصرفه

 وی با ذکر این نکته که با توجه به گران بودن نهاده‌های دامی ما کنسانتره تخمیری را با قیمت مناسب و ۵۰ درصد علوفه خشک تولید کردیم، ادامه داد: کنسانتره تخمیری  ماندگاری بالا دارد و علاوه بر کاهش نیاز آبی مکمل‌های مورد نیاز دام هم در این کنسانتره نهفته است.

 جعفری با اشاره با اینکه در راستای افزایش بهره‌وری و مبارزه با خشکسالی ما طرح جدیدی را با همکاری با معاونت امور دام و بسیج‌ سازندگی شروع کردیم، اضافه کرد: با عملیات اصلاح نژاد در بحث جنین‌گذاری دام سبک، صدمات خشکسالی را جبران می‌شود.

زنان عشایر مدیران محله‌های عشایری 

وی تصریح کرد: ۴۹ درصد جامعه عشایری استان خراسان رضوی را زنان توانمند و هنرمند عشایر تشکیل می‌دهند که این زنان مدیران محله‌های عشایری هستند.
جعفری ابراز کرد: زنان عشایر علاوه بر حمایت و پشتیبانی از محله‌های عشایری و تولیدات دامی سالانه ۴۱هزار ۷۰۰ مترمربع صنایع‌دستی داری و غیرداری تولید می‌کنند. 

وی عنوان کرد: ۴۵درصد عشایر استان خراسان رضوی در مناطق مرزی استان مستقر هستند که در کنار بحث تولیدات عشایری مرزبانی و مرزداری را هم انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: با اینکه تنها ۲ درصد جمعیت استان خراسان رضوی را جامعه عشایر تشکیل می‌دهند اما با تولید بیش از ۶هزار تن مواد لبنی و گوشتی رتبه اول تولیدات دامی کشور را دارند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1185131

مهمترین اخبار ایران و جهان: