نیوز سیتی!
08 فروردین 1402 - 16:37

چند نکته برای شیرین‌تر شدن دورهمی‌های نوروزی‌

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه دید و بازدیدها به تبع گفت‌و‌گوهایی که در آن صورت می‌گیرد می‌تواند بسیار پربار باشد، گفت: رعایت برخی نکات باعث می‌شود این جلسات برای ما به سرمایه‌ای ماندگار تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: صله رحم یک آموزه کاملا دینی، انسانی و فطری است که در ایام نوروز پررنگ‌تر می‌شود.

کارشناس مذهبی ضمن اشاره به مستحکم‌تر شدن روابط خانوادگی در بستر بهار، بیان کرد: همانطور که در فصل بهار گیاهان جوانه می‌زنند، ریشه و عِرق فامیلی نیز جوانه زده و در دید و بازدیدها وابستگی بیشتر می‌شود.

حجت‌پناه اضافه کرد: همان‌گونه که در بهار ارتباط گیاهان با زمین قوی‌تر می‌شود، هم‌خونی و ارتباطات سببی و نسبی نیز تقویت می‌شود.

مردم تقارن رسوم ایرانی با مناسبات مذهبی را مدیریت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه ایرانیان اسلام را با عقل و استدلال پذیرفتند نه با تحمیل و احساس و جنگ، مطرح کرد: اسلام در مردم ایران نهادینه شده است چرا که آن را دقیق و عمیق فهمیده‌ایم و تا پای جان برای آن ایستادگی می‌کنیم‌.

کارشناس مذهبی ضمن اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز اظهار کرد: در گذشته نیز پیش آمده که عید نوروز با مناسبات مذهبی دیگر مانند فاطمیه یا محرم تداخل پیدا کرده است.

حجت‌پناه ادامه داد: زمانی که دهه اول محرم با ایام تعطیلات نوروز تقارن پیدا کرد ضمن برگزاری تمام سنت‌های دیرینه و دید و بازدیدها با حفظ حرمت ایام عزاداری، هیأت‌ها نیز برپا بودند و مردم پیش از تبریک سال جدید ابتدا قاتلین اباعبدالله(ع) را لعن کردند.

وی با اشاره به شکل گرفتن هیأت‌های خانگی در ایام تقارن محرم و نوروز، بیان داشت: در تقارن مبارک بهار طبیعت و بهار قرآن نیز این مدل‌های مردمی به فراخور مناسبات شکل خواهد گرفت.

در مجالس افطاری پذیرای مهمانان نوروزی باشید

کارشناس مذهبی مطرح کرد: مردم می‌توانند با تدارکی که هرساله برای مهمانی‌های افطاری می‌دیدند، پذیرای مهمانان نوروزی خود نیز باشند.

حجت‌پناه با اشاره به اینکه در این ایام می‌توان دید و بازدیدها را با وعده افطار یا پس از آن انجام داد، اظهار کرد: مردم فرهیخته ما ضمن پای‌بندی به اعتقادات خود این فضا را به احسن وجه مدیریت خواهند کرد.

وی در خصوص تعاملات افراد در مهمانی‌ها، بیان کرد: هر فرد در حوزه‌ای که تخصص دارد مطالبی را که برای دیگران می‌تواند مفید باشد باید مطرح کند کما اینکه سعدی در بیتی می‌گوید:«گر بینم که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینم گناه است».

چند نکته که باید در دورهمی‌ها به آن توجه کنید

کارشناس مذهبی با بیان اینکه دید و بازدیدها به تبع گفت‌و‌گوهایی که در آن صورت می‌گیرد می‌تواند بسیار پربار باشد، اظهار داشت: رعایت برخی نکات باعث می‌شود این جلسات برای ما به سرمایه‌ای ماندگار تبدیل شود.

حجت‌پناه توضیح داد: اگر موضوعی مطرح شد که در آن تخصصی نداشتیم، باید به راحتی اظهار بی‌اطلاعی کنیم و یا به فردی که می‌دانیم متخصص آن امر‌ است ارجاع دهیم چرا که مرتبط کردن افراد با یکدیگر در جهت رتق و فتق امور دنیوی و اخروی نیز یکی از آثار خوب صله رحم است.

وی با تاکید بر اینکه در دورهمی‌ها باید حواسمان به همه افراد حاضر در جمع باشد، تشریح کرد: باید از خودخواهی و اسراف وقت پرهیز کنیم و مراقب باشیم فضا به سمت بحث و کشمکش نرود و اگر در موضوعی اختلاف مبنایی وجود دارد از ادامه بحث خودداری کنیم تا به همه خوش بگذرد و بهره ببرند.

بحث‌های پرتنش و چالشی ممنوع

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خانه محل سکونت و آرامش است، افزود: در مهمانی‌ها از طرح کردن موضوعات علمی و تخصصی یا بحث‌های پرتنش و چالش‌برانگیز که فضا را تلخ می‌کند حتی اگر برخاسته از دغدغه دین باشد باید پرهیز کرد.

حجت‌پناه با بیان اینکه دنیای بچه‌ها بازی کردن است، گفت: خصوصا در این ایام به فراخور محل مهمانی باید زمانی را به بچه‌ها اختصاص داد مثلا در آپارتمان‌ها می‌توان با بازی‌های فکری یا بازی‌هایی که حالت ایستایی دارند و سر و صدای زیادی ایجاد نمی‌کنند کودکان و نوجوانان را سرگرم کرد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1114531

مهمترین اخبار ایران و جهان: