نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 16:41

شی جین‌پینگ: جامعه جهانی در بحران اوکراین منطقی باشد

رؤسای جمهور چین و فرانسه در دیدار امروز خود در پکن خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح در اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین امروز پنجشنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌ های بحران اوکراین در اسرع وقت شد.

رئیس جمهور چین پس از گفتگو با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پکن در این خصوص گفت: چین آماده همکاری با فرانسه است و از جامعه بین‌ المللی می‌ خواهد که مذاکرات صلح (بین طرف‌ های بحران ِ اوکراین) را در اسرع وقت، مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل و با در نظر گرفتن منافع مشروع امنیتی همه طرف‌ ها ازسر بگیرند و به دنبال راه‌ حل سیاسی (بحران) بوده و یک ساختار امنیتی متوازن، موثر و پایدار برای اروپا بسازند.

«شی جین پینگ» در ادامه افزود: چین آماده است همراه با فرانسه از جامعه جهانی برای گفتگوهای صلح در مورد اوکراین دعوت کند. استفاده از سلاح‌ های هسته‌ ای از جمله در زمینه بحران اوکراین، غیرقابل قبول است. چین از جامعه جهانی می‌ خواهد در بحران اوکراین منطقی و خویشتن‌ دار بوده و از اقداماتی که می‌ تواند اوضاع را از کنترل خارج کند، اجتناب کنند.

وی درادامه اضافه کرد: پکن از جامعه جهانی می‌ خواهد تا به طور مشترک با عوارض جانبی بحران اوکراین مبارزه کنند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این دیدار گفت: می‌ دانم می‌ توانم روی شما حساب کنم که روسیه را سر عقل بیاورید و همه را سر میز مذاکره بنشانید. هیچ کشوری تحت هیچ شرایطی نمی تواند سلاح هسته‌ ای در خاک کشور دیگری مستقر کند.

رئیس جمهور فرانسه افزود: سلاح‌ های هسته‌ ای باید به طور کامل از درگیری اوکراین حذف شوند. چین و فرانسه باید برای حفظ نظم بین‌ المللی که قادر به مقابله با چالش‌ های زمانه باشد، همکاری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1131775

مهمترین اخبار ایران و جهان: