نیوز سیتی!
11 اردیبهشت 1402 - 17:25

۵۶ درصد مرگ و میرها در اردبیل ناشی از بیمای‌های غیرواگیردار است

اردبیل-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: براساس آمار ۵۶ درصد مرگ و میرها در اردبیل ناشی از بیمای‌های غیرواگیردار است که باید تدابیر لازم برای کاهش این آمار اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفرزاده بعد از ظهر در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در استان با بیان اینکه سرطان‌ها، از مهمترین علل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: در استان اردبیل شایع‌ترین سرطان‌ها شامل «معده»، «پستان»، «پروستات»، «کولورکتال» و «مری» بیشترین میزان بروز را دارند و همچنین در خصوص سرطان معده اولین رتبه در بین سایر دانشگاه‌ها را دارد که لازم است در این رابطه اقدامات به موقع و پیشگیرانه انجام شود.

وی بیان کرد: سیستم بهداشت استان با انجام فعالیت‌های غربالگری در جهت حفظ سلامت مردم گام‌های اساسی برداشته است که بر این اساس کلیه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله به صورت هر دو سال یک بار از نظر سرطان «کولورکتال» و کلیه زنان ۳۰ تا ۳۹ سال هر دو سال یک بار و ۴۰ تا ۶۹ سال به صورت سالانه از نظر ابتلاء به سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال نیز به صورت هر دو سال یک بار از نظر سرطان «سرویکس» مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به مرگ و میر ۳۸ میلیون نفر از طریق بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد و بر اساس آمارهای ارائه شده، بیشترین مرگ و میر در کشور به ترتیب ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث است.

جعفرزاده با بیان اینکه این الگو در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز دیده می‌شود، ادامه داد: براساس آمار در سال چند سال گذشته ۵۶ درصد مرگ و میرها در اردبیل ناشی از بیمای‌های غیرواگیردار است که ۳۹ درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و سوانح و حوادث ۶ درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت و فشار خون نیز از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر کشور به محسوب می‌شود، گفت: بر اساس آخرین پیمایش بیماری‌های غیرواگیر، ۳۲ درصد از بررسی شدگان دارای فشار خون بالا و ۱۴/۱۵ درصد دارای قند خون بالای ناشتا بوده‌اند و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، از نظر فشار خون رتبه ۸ کشوری و بالاتر از متوسط کشوری و در خصوص دیابت رتبه ۱۹ کشوری را دارا بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تاکید کرد و ادامه داد: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقا سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم جهت پیشگیری از این بیماری‌ها است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1180731

مهمترین اخبار ایران و جهان: