نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 14:34

تالاب گاوخونی در سراب حقابه‌ها خشکید/ تالاب باید احیا شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اصفهان از محیط زیست کشور و وزارت نیرو درخواست دارد مانند تالاب‌های دیگر، تالاب گاوخونی احیا شود و حقابه‌های قانونی آن تأمین شود.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داست: تالاب بین المللی گاوخونی ۴۷۶ هزار هکتار وسعت و در ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد و تنها دریافت کننده آب پایدار آن از رودخانه زاینده‌رود است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط در شرایط نرمال در گذشته پرندگان بسیاری از گونه‌های مختلف در این تالاب زمستان‌گذری می‌کردند، افزود: این تالاب زیستگاه‌های متنوعی از جمله تالاب، نیزار، تپه شنی، کوهستان و شوره‌زار دارد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تالاب گاوخونی در سال ۱۳۵۴ تحت پوشش کنوانسیون تالاب‌های بین‌اللملی رامسر قرار گرفت،گفت: این تالاب به عنوان یک پیکره منحصر به فرد و بزرگ است که در تغذیه آب‌های زیرزمین و کنترل سیلاب نقش دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تالاب گاوخونی در گذشته میزبان صدها هزار پرنده آبزی و کنارآبزی نظیر فلامینگو، حواصیل، اردک، غاز خاکستری و مرغابی بوده است، بیان کرد: امروزه به دلیل اینکه جریان آب رودخانه زاینده‌رود از سال ۱۳۶۶ وارد تالاب نشده، به سوی خشکی رفته است.

وی با بیان اینکه بوته‌کنی، تردد ماشین، چرای بی رویه دام و تخریب پوشش گیاهی به این تالاب آسیب وارد کرده است، عنوان کرد: تالاب گاوخونی نباید تبدیل به کانون گردوغبار شود به دلیل اینکه چند استان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که انجام شده تالاب باید همواره نم و روطوبت داشته باشد اما در حال حاضر یک درصد تالاب نم و رطوبت دارد، ادامه داد: در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته به دلیل بارندگی و طغیان رودخانه شور روان آب‌ها به تالاب هدایت شد و در اسفند ماه با باز شدن سد رودشتین در آن منطقه مقداری آب وارد تالاب شد و بهمن و اسفندماه سال گذشته ۷ درصد از تالاب مرطوب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با گرم شدن هوا و جریان نیافتن آب به تدریج نم و رطوبت کم شد، اضافه کرد: در سال گذشته تعدادی از گونه‌های کنارآبزی و آبزی مانند فلامینگو در تالاب زمستان گذری و زادآوری و تخم‌گذاری کردند و با خشک شدن تالاب دچار آسیب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تالاب گاوخونی باید احیا شود، تصریح کرد: اصفهان از محیط زیست کشور و وزارت نیرو درخواست دارد مانند تالاب‌های دیگر، این تالاب احیا شود و حقابه‌های قانونی آن تأمین شود.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: با هدف حفاظت از اکوسیستم‌های موجود و پناهگاه گونه‌های گیاهی و جانوری با ارزش در معرض انقراض، تالاب گاوخونی باید احیا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: وزارت نیرو و محیط زیست کشور باید برای تأمین حقابه تالاب اقدامی انجام دهند تا تبدیل به کانون گردوغبار نشود.

 

لازم به ذکر است، تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق شهرستان اصفهان در یک دهه اخیر با بحران خشکی و کاهش منابع آبی مواجه بود، گاوخونی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تالاب‌های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مأمنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع است در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی در سال ۹۵ و سپس در سال ۹۸ آب را به خود دید.

کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تأمین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی است که حیات این تالاب را به خطر انداخته است.

به گفته مسؤولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین تأمین حقابه آن ضروری است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151275

مهمترین اخبار ایران و جهان: