نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 15:15

درباره تغییرات اخیر دولت/ نام نیک رفتگان ضایع مکن

در زمینه تکریم خدمتگزاران به نظام، سیره مقام معظم رهبری درس آموز است که هر سال در چند نوبت از مدیران سابق و کنونی نظام در مراسم دیدار، دعوت می‌کنند و بدین وسیله مدیران قبلی را، بدون توجه به سلیقه سیاسی آنان، مورد تکریم قرار می‌دهند.

خبرگزاری فارس؛ محمود فرشیدی در یادداشتی نوشت: تغییر مدیران، رویدادی طبیعی است که رؤسای جمهور بر اساس مصالح و تدابیر خویش بدان اقدام می‌کنند و در بعضی دولت‌ها نظیر دولت نهم و دهم با شتاب بیشتری و بعضاً هم با روالی کندتر انجام شده است. بر همین اساس، ریاست محترم جمهور، آیت‌الله رئیسی هم تصمیم گرفته‌اند تغییراتی را در مدیران دولت خویش اعمال نمایند که لابد این تصمیم بر اساس بررسی هزینه و فایده این تغییرات اتخاذ شده است.

با توجه به آنکه دولت سیزدهم به اعتراف وزیر اقتصاد دولت سابق در دشوار ترین شرایط اقتصادی ، زمام امور را در دست گرفت و با عنایات الهی و همدلی و همکاری توانست از آن پیچ خطرناک عبور کند. البته باید توجه داشت که حل مشکلات به جای مانده از دولت گذشته ، بسیار دشوار و منوط به تدبیر و گذر زمان می‌باشد، هر چند برخی رسانه‌های ساده‌اندیش یا مغرض و نیز برخی ورشکستگان سیاسی بر زخم‌های به جا مانده از دولت پیشین نمک می‌پاشند و تسریع در حل مشکلات مردم را خواستار میشوند اما به قول سعدی: «سعدی به روزگاران گردی نشسته بر دل/ بیرون نمی‌توان کرد الّا به روزگاران».

ولی هدف این نوشته، نکته مهم دیگری است که به نظر می‌رسد در این تغییرات، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و آن نکته، حفظ شأن و شخصیت مدیرانی است که با فداکاری از آبروی خویش مایه گذاشتند و پذیرای مسؤولیت شدند و اینک از دولت کناره‌گیری کرده‌اند. تقریباً می‌توان گفت که غالب، بلکه تمامی مدیران، از چهره‌های متخصص و انقلابی هستند که سابقه خدمتگزاری خالصانه به نظام اسلامی را در کارنامه خود دارند و در شرایط بسیار دشوار حاضر شدند اعتبار خود را برای خدمت به مردم به میدان بیاورند.

فراموش نباید کرد که در دوران حاکمیت اندیشه سکولار بر دولت گذشته، جمع کثیری از مدیران کشور از مواضع انقلابی خود دست کشیدند و لذا مدیران و صاحبنظرانی که همچنان به اصول انقلاب پایبند مانده‌اند ، وجود و ظرفیت‌شان بسیار ارزشمند است و اگر در گردونه مدیریت دولت بطور طبیعی اختلاف روشی پدید آمده و ضرورت کناره‌گیری آنان مطرح شده است، نباید منزلت و جایگاه آنان کاهش یابد و جامعه از ظرفیت آنان محروم بماند.

متأسفانه در این زمینه برخی رسانه‌ها ، آتش بیار معرکه شدند و بعضی افراد که با اخلاق اسلامی آشنایی کمی داشتند، مطالب را به نوعی منعکس کردند که گویی این مدیران محترم ، خدای ناکرده دچار مشکلات خاصی بوده‌اند و با تکرار فرازی از سخنرانی گذشته رئیس جمهور محترم، که به هیچکس چک سفید امضا داده نشده است، اینگونه القا کردند که گویی مدیران مورد بحث با تمام وجود به صندلی مدیریت چسبیده‌اند، حال آنکه بر خلاف این تصور آنان با اشاره رئیس‌جمهور محترم، از استعفای خود استقبال کردند، بدون آنکه پس از استعفا هیچگونه، حاشیه ای داشته باشند و از عملکرد یا دیدگاه‌های خود دفاع نمایند.

در زمینه تکریم خدمتگزاران به نظام، سیره مقام معظم رهبری درس آموز است که هر سال در چند نوبت از مدیران سابق و کنونی نظام در مراسم دیدار، دعوت می‌کنند و بدین وسیله مدیران قبلی را، بدون توجه به سلیقه سیاسی آنان، مورد تکریم قرار می‌دهند. طبعاً از آیت‌الله رئیسی هم انتظار می‌رود به نوعی تلقی غلطی که در این جابجایی‌ها، شکل گرفته است را جبران نمایند و با تقدیر و تشکر از زحمات همکاران پیشین و انعکاس رسانه‌ای آن یا هر روش دیگر از آنان دلجویی کند و نمونه دیگری از اختلاف سلیقه مدیران انقلابی را به نمایش بگذارند.

شاید زشت‌ترین اقدام در این مورد ، انعکاس خبری اقدام دو نفر بود که می‌خواستند درب اداره آموزش و پرورش را گِل بگیرند. انعکاس این خبر بیش از آنکه به وزیر آموزش و پرورش توهین باشد ، اهانت به وزارت آموزش و پرورش و طبعاً به جامعه فرهیخته فرهنگیان محسوب می‌شود . به هر حال یکی از راه‌های جبران هم آن است که در میزگردها و مصاحبه ها و بحث های کارشناسی از دیدگاه‌های مدیران کناره‌گیری کرده، بهره مند شد و کلام آخر هم پندی از سعدی : «نام نیک رفتگان ضایع مکن/ تا بماند نام نیکت برقرار». 
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1153475

مهمترین اخبار ایران و جهان: