نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 11:34

رویداد ملی توسعه صنایع پایین‌دستی مس؛ از ایده تا تولید و تجاری‌سازی

اولین رویداد ملی توسعه صنایع پایین دستی مس در رفسنجان در حال برگزاری‌ست و این رویداد قرار است بستری ایجاد کند که چرخه ارزش افزوده مس را به جریان بیندازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، این شهرستان دارای بزرگترین معدن مس و بیشترین ذخایر مس در کشور است، ذخایری که می‌توانستند امروز رفسنجان را به بزرگترین شهر صنعتی بویژه در حوزه معادن تبدیل کنند، بحثی که سال‌ها مغفول مانده بود و اکنون قرار است با برگزاری رویدادی بی‌نظیر این حلقه مفقوده را پیدا و برای جبران عقب‌ماندگی‌های این سال‌ها گام بردارند.

رویدادی که امیدآفرینی کرد

سه ماهی می‌شود که قصه اولین رویداد صنایع پایین‌دستی مس تیتر روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها شده است. تیتری که روحیه امید را در دل نسلی رویانده که ایده‌ها و خلاقیت‌های‌شان قرار است وارد مرحله‌ای شود که اگر برگزیده شوند، تا مرحله پایانی یعنی سرمایه‌گذاری و تولید حمایت می‌شوند.

مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان با برگزاری این سلسله رویداد، قرار است گام به گام پیش برود و هر رویداد نسبت به مرحله قبلی پیشرفت‌هایی نیز داشته باشد و این رویداد از ایده تا تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری پیش می‌رود و حالا در نخستین رویداد منتظریم موفقیت خوبی از این همه تلاش برای برگزاری آن ببینیم.

با وجود ۳ معدن مس در شمال استان کرمان که بزرگترین آن مس سرچشمه رفسنجان است، اما ارزش افزوده از مس پایین است.در حالی که هرچه تولیدات در کنار منابع اولیه صورت گیرد و ارزش افزوده جنب همین معادن شکل بگیرد و چرخه زنجیره مس در جوار معادن به جریان بیفتد، به صرفه تولید بوده و به نفع منطقه است.

اما این رویداد مهمترین بحثی که در آن مطرح است تا صاحبان ایده ورود کنند و طرح‌های خود را ارائه کنند، اعتمادسازی است.

بازار تولیدات دیده می‌شود

 روح‌الله ابولهادی رئیس مرکز شتاب‌دهی شهید ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به این نکته تأکید کرد و گفت: صاحبان ایده با خیال راحت ایده‌های خود را ارسال کنند و این ایده نزد این مرکز به‌عنوان امانت بوده و آن را صیانت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: چنانچه ایده‌ای به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسد، بازار هم دیده می‌شود و در این خصوص نگاه ویژه‌ای داریم. هدف ما این است که پایه‌گذاری اساسی در این مرکز انجام شود و این رویداد ملی که در رفسنجان در حال انجام است، در کشور بی‌نظیر است.

ابولهادی همچنین تصریح کرد: این رویداد برکت زیادی برای جامعه علمی و منطقه ایجاد می‌کند؛ به این دلیل که همه موارد کنار هم قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: کاری که شروع کردیم، همه کشور به آن توجه می‌کنند و هرچه جلوتر برویم وسعت آن مشخص و برکات آن نمود می‌کند.

در راستای برگزاری رویداد ملی، مرکز شهید ستاری با دانشگاه‌های زیادی ارتباط برقرار کرده است، ازجمله دانشگاه‌های بزرگ صنعتی ایران، دانشگاه هایتک و دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان که در برگزاری این رویداد نقش‌آفرین نیز هست.

 مرکز شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان یک راهرو پر از اتاق دارد، اتاق‌هایی که نخبگانی در آن مشغول فعالیت هستند و روی طرح‌های خود کار می‌کنند.

ارسال ۴۰ ایده برای رویداد/ تا ۲۴ آذر تمدید شد

 در خصوص رویداد ملی صنایع پایین‌دستی مس افراد زیادی مشغول فعالیت هستند، از حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی گرفته تا هماهنگی با دانشگاهیان و  دیگر موارد.

ساناز پوردامغان در خصوص اقداماتی که برای برگزاری این رویداد در این بخش انجام شده است، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی از طریق پوستر به دانشگاهیان انجام شده و نیازهای فناورانه در ۴۷ زمینه موضوعی را نیز در سامانه ثبت کردیم که دسترسی برای ایده‌پردازان راحت باشد.

وی عنوان کرد: تا هفته گذشته حدود چهل طرح دریافت کردیم و ارسال طرح‌ها تا ۲۴ آذرماه تمدید شده است.

پوردامغان اضافه کرد: آدرس sarcheshmeh.nicico.com/event برای ارسال ایده و شماره تلفن‌های ۰۳۴۳۴۲۶۱۴۰۳ و ۰۹۱۰۲۲۹۳۳۶۳ برای پاسخ به پرسش‌های متقاضیان اعلام شده است.

خانم افشار کارشناس امور نوآوری کسب و کار نیز برگزاری پیش‌رویداد در دانشگاه‌های مختلف را ذکر کرد و گفت: ارتباط حضوری با صمت، شهرک‌های صنعتی استان، شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعان کشور برقرار کردیم و استقبال خوبی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری پیش‌رویداد به این دلیل بوده که ممکن است یک‌سری سؤوالات در ذهن ایده‌پرداز به‌وجود بیاید که در آن بحث اصلی ما اعتمادسازی و شفاف‌سازی است.

حمایت مالی از  طرح‌ها و ایده‌هایی که سطح توسعه فناوری بالایی دارند

تقی‌زاده رئیس نوآوری مرکز نیز در سخنانی اظهار داشت: کار اصلی ما سیاست‌گذاری نوآوری در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان  است.

وی از حمایت مالی از طرح‌ها و ایده‌هایی که سطح توسعه فناوری بالایی دارند سخن به‌میان آورد و گفت: این رویداد می‌تواند صاحبان ایده زیادی را معرفی و به آنان کمک کند.

 تقی‌زاده به بخشی از فعالیت‌های این بخش از مرکز اشاره داشت و محورهای ۹ گانه آن ازجمله هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی، داده‌کاوی و فناوری اطلاعات، مدیریت آب و پساب، مدیریت انرژی توسعه صنایع پایین‌دستی، توسعه منابع انسانی، ایمنی و محیط زیست و ... را برشمرد.

 غیاثی‌نیا رئیس صندوق سرمایه‌گذاری نیز اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس به‌عنوان متولی سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی مس و همچنین در کسب و کارهای نوآورانه و فناورانه؛ بعنوان حامی رویداد در کنار امور نوآوری مجتمع مس سرچشمه حضور خواهد داشت.

مسؤولان شهر حمایت کنند

به گزارش فارس: اکنون که این اتفاق مهم ملی در رفسنجان در حال انجام است و قرار است به شهرستان برکت بیاورد، باید قدر آن را بدانیم و مسؤولان شهر این رویداد بزرگ را حمایت کنند.

گزارش از: زهرا بمی

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588280

مهمترین اخبار ایران و جهان: