نیوز سیتی!
09 آذر 1402 - 12:36

دیدار سفرای نیوزلند، چین و روسیه با وزیر خارجه ازبکستان

سفرای نیوزلند، چین و روسیه در «تاشکند» با وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گسترش همکاری‌های متقابل را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سارا والش» سفیر جدید نیوزلند، «یوی جون» سفیر چین و «اولگ مالگین اف» سفیر روسیه با «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه ازبکستان در کانال تلگرامی خود نوشت: ما خوشحالیم که با «سارا والش» سفیر جدید نیوزلند در ازبکستان دیدار و استوارنامه وی را دریافت کنیم. ما ضمن مطالعه زمینه‌های جدید و امیدوار کننده همکاری‌های ثمربخش در حوزه کشاورزی نوآورانه تا انرژی سبز، چگونگی کاهش فاصله بین دو کشور را بررسی کردیم. برای وی در تحقق ظرفیت‌های عظیم روابط دوجانبه آرزوی موفقیت داریم.

گفتنی است، «سارا والش» جایگزین «ایان الکساندر هیل» سفیر نیوزلند در ازبکستان با اقامت در «مسکو» شد. روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و نیوزلند در تاریخ 11 مارس سال 1992 میلادی برقرار شده است.

ازبکستان از اول ماه فوریه سال 2019 میلادی برای شهروندان نیوزلند به مدت 30 روز رژیم لغو روادید اجرایی کرد. در 10 ماه اول سال جاری میلادی 736 نفر گردشگر نیوزلندی به ازبکستان سفر کردند.

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین با «یوی جون» سفیر چین در ازبکستان نیز دیدار کرد. طرفین برای توسعه دستور کار مشارکت استراتژیک جامع بین ازبکستان و چین، اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی و همچنین سازماندهی مراسم های مشترک آتی توجه خاص مبذول داشته است.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین با «اولگ مالگین اف» سفیر روسیه در «تاشکند» نیز دیدار کرد. دو طرف طیف گسترده ای مسایل دستور کار مشارکت راهبردی ازبکستان و روسیه و برنامه روابط برنامه ریزی شده برای آینده نزدیک چه در قالب دوجانبه و چه در قالب چندجانبه را بررسی کردند.

روسیه استقلال ازبکستان را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589380

مهمترین اخبار ایران و جهان: