نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 16:20

دبیرخانه زیست محیطی حوزه خزر تأسیس شود

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با تأکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه زیست محیطی حوزه خزر در ایران گفت: پیگیری مصوبات و تفاهمنامه‌های زیست‌محیطی دریای خزر مستلزم تشکیل یک دبیرخانه‌ منطقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا جهانگیری دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر بعدازظهر امروز در دیدار با استاندار گیلان در مهمان‌سرای استانداری با بیان اینکه دریای خزر یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم در کشور است، اظهار کرد: پیگیری مصوبات و تفاهمنامه‌های زیست‌محیطی دریای خزر مستلزم تشکیل یک دبیرخانه‌ منطقه‌ای است.

وی با اشاره به وجود تفاهم‌نامه‌های متعددی در زمینه مسائل محیط‌زیستی دریای خزر بین کشورهای همسایه این دریا گفت: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته گام‌های زیادی در حوزه مسائل محیط زیستی دریای خزر توسط کشورهای همسایه دریا برداشته شده که تحقق اهداف این اسناد به پیگیری‌های مستمر نیاز دارد.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با تأکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه زیست محیطی حوزه خزر در ایران افزود: در حال حاضر تفاهمنامه‌های مختلفی در حوزه چالش‌های زیست‌محیطی دریایی مرتبط با دریای خزر وجود دارد ولی دبیرخانه‌ای برای پیگیری این تفاهمنامه‌ها و مصوبات در منطقه مستقر نشده است.

جهانگیری با بیان اینکه باید این دبیرخانه فعال شود و رصد و پایش زیست محیطی دریای خزر را به طور جدی دنبال کند، تصریح کرد: پیگیری‌های استاندار گیلان برای تقویت روابط این استان با کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار حائز اهمیت است، لیکن معتقدم این اقدامات باید با جدیت دنبال شود و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به بازدید خود از زیرساخت‌های شهر بندری آستارا بیان کرد: گیلان دارای زیرساخت‌های بسیار مناسبی در زمینه حمل و نقل دریای کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر است که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل برای توسعه صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه استفاده شود.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر یکی از دلایل کاهش سطح آب دریای خزر را کاهش ورودی رودهای منتهی به این دریا دانست و افزود: در خصوص پس رفت آب دریای خزر و کاهش سطح آب که عمده‌ترین دلیل آن کاهش ورودی رودهای منتهی به دریای خزر است با مسؤولان کشور روسیه جلساتی برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شده است.

جهانگیری با اشاره به تلاش وزارت خارجه به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بنادر کشور گفت: وزارت خارجه به بنادر توجه دارد و آستارا به دلیل موقعیت راهبردی که دارد مکان خوبی برای توسعه تجارت (خارجی) است و بخش خصوصی هم مشارکت و استقبال خوبی داشته که باید زیرساخت های لازم برای آنها فراهم شود تا با اطمینان کامل سرمایه گذاری بیشتری به عمل آورند.

انجام کارهای تحقیقاتی برای افزایش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این دیدار با بیان اینکه  نشستی مشترک بین استان های حاشیه خزر و وزارت امور خارجه در زمینه مباحث مربوط به اقتصاد دریا محور و نحوه تعاملات شکوفایی این ظرفیت‌ها باید برگزار شود، اظهار کرد: اتفاق نظر و هماهنگی بین استان ها مهم است که انتظار است وزارت امور خارجه در حوزه های مربوطه و همایش های منطقه ای مرتبط با هر استان، استانداران را نیز مشارکت دهد.

وی یکی از ظریت‌های استان‌های شمالی را توجه به حوزه اقتصاد دریا، مباحث شیلاتی چون صید کیلکا و ماهیان خاویاری برشمرد و گفت: اکنون با توجه به کاهش شدید ماهیان خاویاری صید انجام نمی‌شود و در زمینه تقویت ذخایر ژنتیکی نیز اقدامات تحقیقاتی، پرورش و رهاسازی این ماهیان در دست انجام است.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز نگرانی از افت آب با توجه به شیب دریا تصریح کرد: این امر در بنادر ما موجب ایجاد رسوب می‌شود و در واقع این عقب‌نشینی دریا موجب کاهش آب در بنادر شده و پهلوگیری کشتی‌ها را دچار مشکل می‌کند، لذا همین امر در حال حاضر موجب گردیده تا تالاب انزلی هم دچار مخاطره شود که اقداماتی در این رابطه در دست انجام است.

عباسی با تأکید بر تلاش‌های صورت گرفته در خصوص ورود فاضلاب به تالاب انزلی بیان کرد: برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب و دریا اقداماتی را شروع کرده‌ایم و در زمینه تصفیه فاضلاب خانگی و شهری در رشت، فومن و انزلی کارها در دست انجام است تا این فاضلاب‌ها باعث آلودگی دریا نشود.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556736

مهمترین اخبار ایران و جهان: