نیوز سیتی!
03 دی 1402 - 12:19

ظرفیت آبزی پروری در ایران به ۶۰۰ هزار تن رسیده است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات گفت: طبق آمار فائو کشور ما در ۱۹۹۰ و امروز به ۶۰۰ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری رسیده است که پیشرفت قابل توجهی در این حوزه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین جعفری،  معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی تحقیقات شیلات و آبزیان کشور که هم اکنون در مرکز آموزش عالی امام خمینی فردیس در حال برگزاری است، موضوع آبزی‌پروری را  از مباحث مهم کشور  در تامین امنیت غذایی دانست و اظهار کرد:  ظرفیت بسیاری برای حوزه آبزی پروری در کشور وجود دارد و البته در این مسیر موانعی هم هست. 

وی به سیاست جدید  سازمان  تات در مورد برگزاری رویدادهای فناوری و کارآفرینی در کنار همایش‌ها اشاره کرد و افزود: ورود فناوری و تکنولوژی یکی از ضرورت ها در پیشبرد اهداف است  و مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره،)  در مورد برگزاری  رویدادهای کارافرینی پیشرو است. 

این مقام مسؤول با تاکید بر اهمیت آبزی‌پروری در تامین  امنیت غذایی گفت:  تغییر شرایط اقلیمی، کمبود بارش‌ها و کمبود آب،  افزایش جمعیت، از بین رفتن منابع پایه از مهمترین چالش‌های کشور در حوزه آبزی‌پروری است که موجب شده تولید در حوزه آبزی‌پروری  با چالش بیشتری مواجه شود. از سویی افزایش جمعیت تقاضا برای غذا را  افزایش می‌دهد.  وجود این  مشکلات وظیفه همه محققان دانشمندان را صدچندان می کند و لازم است برای رسیدن به اهداف تأمین امنیت غذایی و رفع این چالش ها  راه حلی پیدا شود. 

وی با اشاره به اینکه  وضعیت منابع طبیعی به ویژه آب در مقایسه با  افزایش جمعیت ناامید‌کننده است، بیان کرد: با توجه به مشکلات کمبود آب،  سهم آب در بخش کشاورزی  کشور ۵۰میلیارد متر  مکعب است که تامین امنیت غذایی برای  جمعیتی بیش از  ۱۰۰ میلیون نفر را دشوار می کند و این امر  اهمیت بخش نوآوری را در این حوزه صد چندان می کند. امیدواریم  بتوانیم با استقاده از علم و دانش  بر مشکلات غلبه کنیم.

جعفری گفت: شیلات از بخش های مهم کشور ماست و سالانه  ۱میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور داریم که علاوه بر نقش تغذیه ای،  نقش مهمی در تامین سلامت مردم دارد. از این میزان ۶۰۰ هزار تن از بخش آبزی پروری تامین می‌شود  و بقیه از صید و صیادی است.  بر اساس برنامه هفتم توسعه  این عدد باید به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتن افزایش پیدا کند. 

وی افزود: طبق آمار فائو  کشور ما در ۱۹۹۰ ، ۲۷ هزار تن تولید محصولات شیلاتی داشته است و در سال ۲۰۱۴  این رقم به ۲۰ هزار تن رسیده و امروز به ۶۰۰ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری رسیده است که پیشرفت قابل توجهی در این حوزه  را نشان می‌دهد. 

معاون پژوهش و فناوری سازمان تاتبه ظرفیت‌های دریایی ایران در حوزه آبزی پروری اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود  ۲۴۴۰ کیلومتر  مرز دریایی در جنوب کشور و ۷۴۰ کیلومتر در شمال کشور،  ظرفیت بزرگی در اختیار داریم تا بتوانیم به اهداف امنیت غذایی در برنامه هفتم برسیم.

وی انتقال تکنولوژی و دانش از طریق روابط بین المللی در پیشرفت صنعت شیلات کشور ضروری دانست و افزود:  یکی از اهداف برگزاری هفتمین کنگره بین المللی تحقیقات شیلات و آبزیان کشور  با هدف انتقال آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در  صنعت شیلات است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1614180

مهمترین اخبار ایران و جهان: