نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 11:48

صادرات ۳۲ میلیون دلاری کیوی‌کاران گیلانی به ۹ کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۴ هزار تن کیوی برداشت شده، گفت: محصول کیوی باغداران گیلانی به ارزش اقتصادی ۳۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صادرات کیوی در گیلان از مرز آستارا انجام می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۴ هزار تن کیوی به ارزش اقتصادی ۳۲ میلیون دلار توسط باغداران گیلانی به خارج از کشور صادر شده است. 

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۱۲۰ باغدار کیوی در گیلان مشغول به فعالیت هستند، افزود: این بهره‌برداران به طور متوسط ۲۱۵ هزار تن محصول کیوی تولید می‌کنند. 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ۷۵ درصد کیوی تولید شده در گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، استونی، گرجستان، اوکراین و تاجیکستان صادر می‌شود. 

محمدی با بیان اینکه در سطح شهرستان مرزی آستارا ۱۱ سردخانه نگهداری انواع محصولات کشاورزی از جمله کیوی با ظرفیت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن فعال است، تصریح کرد: با توافقات انجام شده در سفر به کشور روسیه با کفیل وزرات کشاورزی جمهوری داغستان در مورد بندر ماخاچ قلعه بر استفاده حداکثری از ظرفیت کتشی‌رانی این بندر و توافق بر کاهش تشریفات گمرکی به خصوص در محصولات کشاورزی تاکید شده که کمک بزرگی به رونق صادرات محصولی مانند کیوی می‌کند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1610336

مهمترین اخبار ایران و جهان: