نیوز سیتی!
11 آبان 1402 - 14:05

ظرفیت گردشگری با تقویت حمل و نقل ریلی و هوایی عامل توسعه همه جانبه کردستان

استاندار کردستان، ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: تقویت ظرفیت‌های حمل و نقلی ، ریلی و هوایی به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا امروز در حاشیه افتتاح کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در سفر اول دکتر رئیسی به کردستان، مطالباتی از سوی مردم استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز از جمله آنها بود و خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

وی، اعتبار هزینه شده برای اجرای کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج را سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۹۵۰ نفر ذکر کرد و افزود: ارزش فعلی این مگاپروژه با برآورد ۱۶ هزار میلیارد تومان تاثیر مهمی در توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی دارد.

استاندار کردستان افزود: عملیات ساخت طرح راه آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت که در یک سال گذشته با ۳۷ درصد عملیات انجام پیشرفت فیزیکی به ۱۰۰ درصد رسید که امروز با افتخار این طرح مهم به بهره برداری رسید.

زارعی کوشا ادامه داد: در دولت قبلی تنها ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی ثبت شده بود که با اهتمام دولت مردمی افزون بر پرداخت بدهی ها اعتبارات ویژه ای به راه آهن – همدان – سنندج تزریق شد.

وی ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: تقویت ظرفیت‌های حمل و نقلی ، ریلی و هوایی به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

استاندار کردستان گفت: راه آهن همدان- سنندج شش ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

زارعی‌کوشا افزود: طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می کند، بیان کرد: در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجایی و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می رسد.

استاندار کردستان گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. زارعی کوشا بیان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم عزیز این استان از خدمتگزاران، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر امروز سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558780

مهمترین اخبار ایران و جهان: