نیوز سیتی!
02 دی 1401 - 14:03

میزان نرخ باسوادی در کشور و آذربایجان‌شرقی

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نرخ با سوادی در استان را 94 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ باسوادی در کشور طبق اخرین آمار 96.4 درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی پوررادی، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی امروز در سخنرانی پیش‌ از خطبه نماز جمعه عبادی و سیاسی تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن سالروز نهضت و سوادآموزی اظهار کرد: نهضت سوادآموزی با دستور امام رحمت‌الله به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی تشکیل شد و به عبارتی جهاد مدرسه‌سازی و سواد آموزی در کشور ما شکل گرفت. 

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی به خاطر این سوادآموزی در کشور حاصل شده است. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری زمان طاغوت بین سن‌های ۱۰ تا ۴۹ سال فقط  ۳۶.۵ درصد باسواد وجود داشت، ادامه داد: الان این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹۶.۴ رسید که تقریبا ۶۰ درصد رشد داشته است. 

وی افزود: در زمان طاغوت فقط ۲۱ درصد بانوان در استان باسواد بودند که الان به ۹۴ رسیده است. آیا این ارقام را رسانه‌های خارجی می‌بینند؟ 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان متذکر شد: مساعدت ائمه جماعت به خاطر تشویق بی‌سوادان و کم سوادان به علم آموزی، مشارکت فرمانداران و بخش‌داران، همراهی سازمان برنامه و‌بودجه در اعلام افراد بی‌سواد، مشارکت و همراهی صدا و سیما، تشکیل مستمر جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی، مشارکت شورای اسلامی برای شناسایی و معرفی بی‌سوادان از دیگر برنامه‌ها برای ریشه‌کنی بی‌سوادی است که باید انجام گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی سال گذشته رتبه اول کشور در جذب و کلاس‌گذاری بی‌سوادی را کسب کرده است. 

پوررادی با اشاره به تشییع ۶ پیکر تازه تفحص شده دفاع مقدس در تبریز، گفت: دو پیکر شهید تازه تشییع شده در استان پیکر دانش‌آموزان ۱۵ و ۱۶ ساله بود که طبق برنامه در نظر گرفته، برنامه‌های در مدارس برای این شهدا برگزار شد که قطعا اثرگذار  بین دانش‌آموزان بود. 

وی ابراز کرد: آرزو دارم تا بی‌سوادی در استان آذربایجان‌شرقی و کل کشور ریشه‌کن شود که این آرزو برآورده نمی‌شود مگر اینکه همه با هم همدل شوند. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان ۳۰ سال در بخش‌های مختلف آموزشی از جمله کلاس‌های مدارس راهنمایی تا دبیرستان و دانشگاه و بخش اداری دستگاه تعلیم و تربیت حضور داشتم و الان در این سمت هستم و تنها هدف و تلاشم این است که با کمک مردم و همکاران دست در دست هم دهیم اهداف آموزشی را به سرمنزل مقصود برسانیم. 

پوررادی با عرض تسلیت ایام فاطمیه، گفت: حضرت زهرا(س) در خاندان نبوت به دنیا آمده و در خاندان امامت ادامه حیات داده و فرزندان بزرگواری را تربیت کردند که این فرزندان راه صریح جهاد و شهادت را به ما نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) به عنوان شهید ولایت بر همه ما مشخص است. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 928336

مهمترین اخبار ایران و جهان: