نیوز سیتی!
23 اسفند 1400 - 13:42

صفر تا صد شفاف سازی قیمت کالا با درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده

وزارت صمت در ادامه اجرای طرح خرید شفاف کالا تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از گران فروشی و سوء استفاده های احتمالی روی کالاها قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده درج شود که به گفته آنها این کار دو هفته طول می کشد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا با دستور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالاها نزدیک به سه ماه است که اجرایی شده است. براساس طرح مذکور، تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را روی انواع کالاها  ثبت و عرضه‌‌کنندگان و فروشندگان نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا واحدهای صنفی  مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود تعیین شده توسط وزارت صمت، هستند. سیدرضاصمتاین طرح که هدف از اجرای آن جلوگیری از گران فروشی و کنترل قیمت است، در 6 مرحله تعریف شده که تاکنون 4 مرحله آن اجرا شده و دو مرحله نهایی آن برای آسیب شناسی و رفع اشکالات احتمالی مراحل قبلی، به سال آینده موکول شده است. مرحله ششم طرح «درج قیمت تولیدکننده» مربوط به درج قیمت تولید روی کالاهای اساسی بسته بندی شده از قبیل مرغ، گوشت، برنج، شکر و ... است که به دلیل اهمیت  این نوع کالاها در سفره مردم اجرای آن به تیرماه سال آینده موکول شده تا هر گونه اشکال احتمالی در اجرای طرح مذکور رفع و این مرحله با کمترین مشکل، اجرایی شود. به گزارش فارس، یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا گران‌فروشی کالا بود که با درج قیمت تولید‌کننده مرز تولید و توزیع شفاف شده و مشخص می‌شود که چقدر از قیمت نهایی سهم تولید کننده و چقدر سهم نظام توزیع است. به گفته سیدرضا فاطمی امین تخفیفات اغواکننده فروشگاه‌ها به علت همین درج قیمت مصرف کننده بود اما با اجرای پروژه درج قیمت تولید‌کننده این مشکلات حل می‌شود. سیدرضا* کاهش قیمت بیش از 5 هزار قلم کالا * کاهش قیمت بیش از 5 هزار قلم کالا* کاهش قیمت بیش از 5 هزار قلم کالافاطمی‌امین با بیان اینکه این پروژه در حال گذار است، افزود: از زمان اجرای پروژه تاکنون در بیش از ۵ هزار قلم کالا شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم. براساس این گزارش، با وجود مزایا اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا که مهمترین آن همان کاهش قیمت هزاران قلم کالا  است اما طرح مذکور دارای ایرادات و اشکالاتی نیز در اجرا است که مسئولان مربوطه باید با آسیب شناسی این ایرادات آن را رفع تا موفقیت در اجرای این طرح به حداکثر ممکن برسد. با وجود اینکه وزارت صمت سود قانونی برای عرضه نسبت به قیمت تولید‌کننده را برای کالاهای مصرفی حداکثر 30 درصد و برای کالاهای سرمایه‌ای حداکثر 20 درصد تعیین کرده است  اما این موضوع در برخی فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی عرضه کننده رعایت نمی‌شود و قیمت مصرف کننده با سود بیشتر نسبت به ارقام فوق محاسبه می‌شود و لذا موجب شده تا کالا گران به دست مصرف کننده برسد. صمتبه دنبال بروز این مسائل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اجرای طرح «درج قیمت تولید کننده» اقدام به درج دوباره  قیمت مصرف کننده بر روی کالا کرد، یعنی این بار مقرر شد تا در کنار قیمت تولید کننده،  قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا درج شود تا خریداران امکان بررسی قیمت تولید‌کننده و مصرف کننده را با هم داشته باشند. سیدرضا فاطمی امین در این رابطه  گفت: حدود 30 سال است که مردم قیمت مصرف‌کننده را روی محصول می‌بینند و دیگر به این موضوع عادت کرده‌اند، فرهنگ‌سازی برای اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده زمان‌بر است، پس در دوران گذار هم قیمت تولیدکننده هم قیمت مصرف‌کننده با حداکثر ضرایب سود، درج خواهد شد تا فرهنگ‌سازی لازم انجام شود و مردم به این موضوع عادت کنند. سیدرضا* نیمی از عرضه کنندگان کالا قیمت مصرف کننده را روی کالا درج نمی کنند * نیمی از عرضه کنندگان کالا قیمت مصرف کننده را روی کالا درج نمی کنند* نیمی از عرضه کنندگان کالا قیمت مصرف کننده را روی کالا درج نمی کنندمحسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی وزارت صمت در این باره به فارس، گفت:   براساس بازرسی های انجام شده از سطح بازار در استان‌های مختلف متوجه شدیم که حدود 50 درصد از عرضه کنندگان کالا درج قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا و یا قفسه‌های فروشگاهی را رعایت نمی‌کنند که این موضوع مشکلاتی برای خریداران به وجود آمده است. لوییصمتوی افزود:  بنابراین تصمیم گرفته شد تا علاوه بر درج قیمت تولید کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا ثبت شود. * امکان درج قیمت غیرواقعی مصرف کننده و تولید کننده از بین رفته است * امکان درج قیمت غیرواقعی مصرف کننده و تولید کننده از بین رفته است* امکان درج قیمت غیرواقعی مصرف کننده و تولید کننده از بین رفته استاین مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: پیش از این ما نگران بودیم که اگر قیمت مصرف کننده روی کالا در کنار قیمت تولید کننده درج شود، تولید کنندگان با مهندسی معکوس قیمت ها، قیمت تولید کننده را غیرواقعی درج کنند، اما در حال حاضر به احصاء قیمت تولید کننده دیگر  تولید کنندگان نمی توانند قیمت غیرواقعی بر روی کالا ثبت کنند و از طرفی با در نظر گرفتن درصد سود کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای قیمتی به عنوان قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شود و لذا دیگر دغدغه قیمت سازی بر روی کالا را توسط تولید کنندگان نداریم. صمت* درج   قیمت مصرف کننده و تولید کننده روی  کالا مقطعی است * درج   قیمت مصرف کننده و تولید کننده روی  کالا مقطعی است* درج   قیمت مصرف کننده و تولید کننده روی  کالا مقطعی استوی اظهار داشت: درج قیمت تولید کننده و مصرف‌کننده روی کالا به صورت مقطعی اجرا خواهد شد تا تمامی فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی عرضه کننده مجهز به دستگاه‌های بارکد خوان شوند و بعد از آن پروژه درج قیمت تولید‌کننده روی کالا به صورت 100 درصدی اجرا شود. اما یکی از موضوعات در حال حاضر آن است که علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده از این پس قیمت تولید کننده و مصرف‌کننده هر دو با هم روی کالا درج می‌شود کالاهای موجود در بازار فاقد قیمت تولید کننده و عرضه کننده است. در این رابطه حسین لویی به خبرنگار فارس گفت: این مرحله از پروژه نیز کمی به طول می‌انجامد، زیرا در حال حاضر کالاهای که در انبار تولید‌کنندگان وجود دارد به بازار وارد می‌شود بنابراین این کالاها فعلا دارای قیمت تولید کننده است اما به مرور با تولیدات جدید کالاهایی به بازار وارد می‌شود که هم قیمت تولید‌کننده و هم قیمت عرضه کننده بر روی آن درج شده باشد. لوییوی اظهار داشت: در مورد کالاهای با گردش سریع حدودا 2 هفته و کالاهایی با گردش کند حدودا یک ماه طول می‌کشد. بنابراین همانطور که بعد از اجرای طرح «درج قیمت تولید کننده» بر روی کالا مدتی طول کشید تا کالاهایی به بازار وارد شود که به جای قیمت مصرف کننده دارای قیمت تولید کننده باشند اکنون نیز ورود انواع کالاها به بازار با درج « قیمت تولیدکننده» و  «قیمت مصرف کننده» مدتی به طول خواهد انجامید زیرا تولید کنندگان در حال حاضر تولیدات قبلی خود را هنوز فقط قیمت تولید کننده بر آنها درج شده است روانه بازار می کند و سپس با اعمال مرحله جدید از طرح مذکور با ثبت قیمت تولید کننده و مصرف کننده با هم محصولات جدید خود را روانه بازار خواهند کرد که به گفته حسین لویی این پروسه در مورد کالاهای زودگردش حدودا دو هفته و دیر گردش تقریبا یک ماه طول می کشد. لوییزودگردشانتهای پیام/ انتهای
منبع: فارس
شناسه خبر: 163280

مهمترین اخبار ایران و جهان: