نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 10:47

معیشت پرچالشِ کارگران چغازنبیل/ کارگران: دستمزدها پایین است و بیمه نداریم

یکی از کارگران محوطه باستانی چغازنبیل گفت: به افراد شاغل در این مجموعه دستمزدهای 6میلیونی می‌دهند و این میزان حقوق کفاف گذران زندگی ما را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، زیگورات دوراونتاش که به نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی در نزدیکی شهرستان شوش از استان خوزستان است. این میراث جهانی با معماری منحصر به فردی که دارد از مکان‌های مورد علاقه گردشگران به شمار می‌آید.

چغازنبیل در حالی به عنوان یک تمدن کهن سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی است که به گفته نیروهای شاغل در این مجموعه، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به معیشت آنها توجهی نشان نمی‌دهد و  کارگران شاغل در چغازنبیل به دلیل درآمد بسیار اندک از گذران زندگی عاجز مانده‌اند.

در محوطه باستانی چغازنبیل حدود 70 نفر مشغول به کار هستند و این افراد نزدیک به شش ماه است که تحت فشارهای شدید معیشتی هستند و عدم رسیدگی به وضعیت حقوق و دستمزد آنها نارضایتی‌های گسترده‌ای را در بین کارکنان این مجموعه ایجاد کرده است.  

حقوق 6 میلیونی کفاف زندگی را نمی‌دهد

یکی از کارگران محوطه باستانی چغازنبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کارگران چغازنبیل در اعتراض به وضعیت معیشتی بارها اعتصاب کرده‌اند اما مسئولین هیچ اقدام مثبتی در راستای رفاه حال ما انجام نداده‌اند.

وی افزود: حدود 8 ماه است که به افراد شاغل در این مجموعه حقوق‌های 6میلیونی می‌دهند و این میزان حقوق کفاف گذران زندگی ما را نمی‌دهد.     

یکی دیگر از کارکنان چغازنبیل نیز به خبرنگار فارس گفت: ما مشکلات معیشتی و کاری خود را بارها با مدیران استانی و کشوری مطرح کردیم ولی تاکنون به درخواست‌های ما ترتیب اثر داده نشده است. حتی وضعیت پرداخت بیمه و سنوات پایان خدمت نیروهایی که مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند نیز مشخص نیست.

عنوان شغلی نداریم

وی نداشتن عنوان شغلی را یکی از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: یکی از درخواست‌های ما این است که بر حسب نوع فعالیت، کارکنان دارای عنوان‌های شغلی مرتبط نظیر کارشناس، استادکار، کارگر و نگهبان شوند.

یکی دیگر از نیروهای شاغل در این مجموعه نیز به خبرنگار فارس گفت: از اوایل سال 1401 به امید بستن قرارداد با نیروهای پایگاه، حقوقی به ما پرداخت نشد و از بیمه هم محروم هستیم فقط مبلغ ناچیزی به عنوان علی‌الحساب دریافت می‌کنیم.

وی افزود: ما از مسئولین می‌خواهیم که به وضعیت معیشتی کارکنان شاغل در پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه رسیدگی کنند چرا که با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز و توریستی بودن مجموعه چغازنبیل ممکن است این نارضایتی‌های معیشتی در ارائه خدمات مجموعه خلل وارد کند.

آیا وزیر میراث فرهنگی از وضعیت معیشتی کارگران چغازنبیل اطلاع دارد؟

 کارگران دو پایگاه جهانی چغازنبیل و شوش در اردیبهشت‌ماه سال جاری نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشتند و نسبت به وضعیت پرداخت حقوق‌ها و تاخیرهای طولانی‌مدت و مکرر و بلاتکلیفی در قرارداد کارِ نیروها معترض شدند.

کارگران در این نامه خطاب به وزیر اظهار کردند که اصلا آیا تا کنون از شرایط سخت معیشتی پرسنل و نابرابری مدیریت مالی پایگاه‌های ملی و جهانی مطالبی به سمع شما رسیده است؟ آیا از وضعیت تورم و وضعیت اقتصادی جامعه اطلاعی دارید؟

همچنین کارگران با اشاره به بازدید ضرغامی از پایگاه جهانی چغازنبیل اظهار کردند: آقای وزیر در بازدیدهایتان بارها به اقدامات اساسی اشاره کرده‌اید و در ابتدا گمان بردیم شاید برای تغییر و بهبود امور آمده باشید، اما بد نیست بدانید برنامه بلندمدت و اساسی دارای الزاماتی است و به قول گفتنی مجموعه‌ای که نتواند در اولین گام به نیروهای خود رسیدگی کند مطمئنا در انجام اقدامات بزرگ با چشم‌انداز بلندمدت نیز توفیقی نخواهد داشت.

پرداخت بی‌نظم و میزان اندک دستمزد در کنار نابرابری و تبعیض در تبدیل وضعیت استخدامی از مسائل مهمی است که کارکنان دو پایگاه جهانی چغازنبیل و شوش نسبت به آن معترض هستند.

به گزارش فارس چند روز گذشته اخباری مبنی بر سرقت چند کتیبه ایلامی چغازنبیل در خوزستان مطرح شد اما شب گذشته مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل اعلام کرد خبر منتشر شده خلاف واقع است و یک تعرض نافرجام با هدف تخریب، به بخشی از دیواره این پایگاه صورت گرفته است. 

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1057780

مهمترین اخبار ایران و جهان: