نیوز سیتی!
20 بهمن 1401 - 11:41

مغفول ماندن سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان تولید ثروت در کشاورزی

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: با تکمیل پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین و تولید یک میلیون تن محصول، درآمد ۱۲ هزار میلیارد تومانی در این بخش مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح چندین واحد صنعتی در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اظهار کرد: ما امروز نیاز به بازخوانی پیام‌ها و احداث انقلاب اسلامی داریم که ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا با مرور حوادث گذشته و تحولات ۴۴ سال مسیر درست و روشنی را در پیش بگیریم.

وی این بازخوانی را مانع از رخداد انحراف در ادامه مسیر اعلام کرد و گفت: مهمترین اتفاقی که در این ۴۴ سال رخ داده رسیدن به نقطه استقلال سیاسی کشور بوده که اجازه ندادیم در این چهار دهه یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد.

استاندار اردبیل حاکمیت سیاسی انقلاب اسلامی را متکی به مردم اعلام کرد و افزود: برخلاف رژیم پهلوی، امروز ایران اسلامی وابسته به ابرقدرت‌های شرق و غرب نیست و دشمن تلاش می‌کند تا پروژه تطهیر رژیم پهلوی را به جد دنبال کند در حالی که تاریخ گواه روشنی بر خیانت‌های رژیم استبدادی پهلوی است.

عاملی تصریح کرد: هر چند عده‌ای سعی می‌کنند تا اقدامات رژیم پهلوی را موجه جلوه دهند اما اتفاقات خیانت‌باری که در دوران حاکمیت پهلوی رخ داده از اذهان پاک نخواهد شد که در این دوران سیاه بحرین بخش عظیمی از محدوده مرزی افغانستان، ترکیه و حتی منطقه ارشق به خاک کشورهای همسایه ملحق شد و ما امروز نمی‌توانیم به معنای واقعی از حق و حقوق خود در ارس و یا حقابه هیرمند دفاعی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با از دست دادن حاکمیت بخش عظیمی از سرزمین ایران، عملاً حاکمیت سیاسی و امنیتی در دوران پهلوی زیر سوال رفت و ابرقدرت‌ها بر این کشور تصمیم می‌گرفتند در حالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن به پشتوانه مردم اجازه ندادیم تا وجبی از خاک این کشور به دست بیگانگان بیفتد.

عاملی اضافه کرد: در کنار حفظ استقلال سیاسی، تمام تلاش دلسوزان این کشور بر حفظ استقلال اقتصادی بوده تا بر مبنای مزیت نسبی و رقابتی ما بتوانیم توسعه را در این بخش انجام دهیم.

وی به اصول و مبانی استقلال اقتصادی نیز اشاره کرد و ادامه داد: هنوز بخش عظیمی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری در اردبیل به نقطه ظهور و بروز نرسیده و تولید ثروت در این بخش مغفول مانده است.

عاملی بیان کرد: در حالی از توسعه گردشگری سخن می‌گوئیم که در این استان یک هتل پنج ستاره وجود ندارد و تولید ثروت حوزه گردشگری بسیار ضعیف و محدود است.

وی نمونه غفلت از تولید ثروت در بخش کشاورزی را رهاشدنی پایاب سد خداآفرین بیان کرد و گفت: در حالی که این پروژه به تولید یک میلیون تن محصول کمک می‌کند و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان تولید ثروت را برای کشاورزان منطقه به همراه دارد اما به دلایل مختلف این پروژه به حال خود رها شده است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تلاش بر این است تا پایاب سد خداآفرین و سایر پایاب‌ها در این استان به نقطه تحول برسد و ۱۵ طرح توسعه صنعتی نیز که فرصت اشتغال ۱۲ هزار نفری به وجود می‌آورد هر چه سریع‌تر تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

وی تصریح کرد: ما به شدت نیازمند تأمین ماشین‌آلات، توسعه زیرساخت‌ها و تهیه مواد اولیه هستیم و کارخانه‌هایی که در دهه فجر اعم از اسباب‌بازی و توپ ورزشی به بهره‌برداری رسید، می‌تواند فرصت اشتغال بیشتری را نیز مهیا کند.

استاندار اردبیل افزود: در حال حاضر بالاترین خدمت تقویت عرصه تولید است و هر کس در این حوزه ورود پیدا کند، می‌تواند زمینه تحول اساسی را در کشور و منطقه مهیا کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1029236

مهمترین اخبار ایران و جهان: