نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 12:55

اقتصاد کشور باید یکپارچه شود/ ضرورت مردمی‌سازی تولید

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اقتصاد کشور باید یکپارچه شود و برای این هدف، باید نقشه راهی از آغاز تا انجام در قالب یک ساختار شکل گرفته‌ برای اقتصاد ترسیم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (دوشنبه) در همایش «اقتصاد مقاومتی؛ از حرف تا عمل» گفت: بسیاری از برنامه‌های اجرایی دولت در خود دولت اجرایی نمی‌شود و مردم به برنامه‌ها خوش‌بین نیستند. یکی از امتیازات کشورهای اروپایی این است که برنامه‌ها را طوری جلوه می‌دهند که درست اجرا می‌شوند و به آن پایبند هستند و به این ترتیب مردم به آنها اعتماد می‌کنند.

وی عنوان کرد: اینکه مردم به قانون و حکمرانان بی‌اعتماد شوند مشکلات بسیاری به همراه دارد. در بحث اقتصاد مقاومتی، دولت باید زمینه‌سازی کند تا برای کاری که قصد اجرا دارند تصمیمات نیز اجرایی شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند بستر مناسب است، تصریح کرد: ابتدا باید برای اقتصاد کشور بستر و هویت تعریف کرد و در آن بستر، مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار قرار داد و مهم‌ترین شاخص آن این است که در برابر تهاجم دشمن مقاوم باشد.

آیت الله اراکی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید بر اصول شناخته شده مبتنی باشد. بانک با بازار، بازار با بورس و بورس با تولید باید با هم هماهنگ شوند و با یک اصول تعریف شده پیش بروند.

وی افزود: اقتصاد کشور باید یکپارچه شود و برای یکپارچه شدن باید نقشه راهی از آغاز تا انجام در قالب یم ساختار شکل گرفته برای اقتصاد ترسیم شود. اگر به دنبال تحلیل اقتصاد هر جامعه‌ای باشیم باید پنج حلقه را تنظیم کنیم که اگر این پنج حلقه مورد توجه نباشد اقتصاد یکپارچه نخواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما به برترسازی اقتصاد نیاز داریم و حق نداریم عقب ماندگی داشته باشیم، یا حتی با سایرین هم پایه و برابر باشیم. باید در دسترسی عامه مردم از منابع طبیعی آسان‌سازی کنیم تا منابع طبیعی در دسترس عده‌ای خاص قرار نگیرد.

اراکی با بیان اینکه نیازمند عمومی‌سازی و مردمی‌سازی تولید هستیم خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که همه مولد باشند و این از دستورات اسلامی است. ورود یک روحانی به بحث اقتصادی را خلاف می‌دانیم در صورتی که روایت داریم خداوند به حضرت داوود امر کرد تو بنده خوب و خالصی هستی و از همه نظر جز یک نظر از تو راضی هستم و آن این است که تو از بیت‌المال ارتزاق می‌کنی و کار نمی‌کنی و از دسترنج خود استفاده نمی‌کنی.

وی با تاکید بر اینکه تولید باید ارزان تمام شود، اضافه کرد: صنایع بزرگ را می‌توان به صنایع خرد تقسیم و آنها را به خانه‌ها منتقل کرد. هیچ اتومبیلی به گرانی آنچه ما در داخل تولید می‌کنم در دنیا وجود ندارد. هزینه تولید در تولید و بسته‌بندی و سایر موارد باید پایین بیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مالیات در نظام اسلامی باید خمس و زکات باشد و خمس و زکات کافی است. مشکل تورم را با مشکل وابستگی به ارز بیگانه نمی‌توان حل کرد و هر کار کنید به پول بیگانه وابسته هستید مگر اینکه پول خود را حقیقی کنید. مالیات باید تبدیل به خمس و زکات شود. اگر به دنبال اقتصاد مردمی هستیم، مردم باید از روی اعتقاد کار اقتصادی انجام دهند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه خمس و زکات سیستم دارد، گفت: خمس و زکاتی که رایج کردیم آن نیست که در شرع آمده است؛ مثل نماز جمعه‌ای که می‌خوانیم. خمس و زکات ترتیب دارد و برای تعیین مالیات بر اساس خمس و زکات باید آن را تعریف کنیم.

وی افزود: در خصوص مبادله، نفی ربا و نفی اکل مال به باطل باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه در مقابل یک چیز بی ارزش، چیزی ارزش دار بگیری مانند کار آمریکا در دنیا که کاغذ می‌دهد و کالا می‌گیرد از مصادیق اکل مال به باطل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: اصلاح نظام پولی باید بر اساس پول حقیقی باشد نه طلا و نقره. شما به چه مجوزی سکه و پول را به بازار می‌ریزید؟ سکه کجای اقتصاد کشور را حل می‌کند؟ سکه چه نقشی در مبادلات شما دارد؟ این کار احمقانه است که سکه را وارد بازار کنی برای پس انداز. به جای چاپ سکه آن را به نخ طلا تبدیل کنید اما قیمت آن همان قیمت تمام شده اسکناس باشد و آن را در اختیار مردم قرار دهید. این پول حقیقی و پول مشروع است. این می‌تواند دلار آمریکا را شکست دهد. انحصار در کسب و کار و امتیاز آن را به اصناف دادن غلط است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1046036

مهمترین اخبار ایران و جهان: