نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 20:55

عرضه کتاب صوتی ساختار قانونی نیاز دارد

اردبیل- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: عرضه کتاب صوتی در کشور به یک ساختار و مصوبات قانونی نیاز دارد تا مراحل اجرایی آن را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از کتابخانه‌های عمومی اردبیل اظهار کرد: در حوزه کتاب خانه الکترونیکی بخش عظیمی از فعالیت‌های تولید و نشر کتاب‌های صوتی را بر عهده دارد ولی برای اجرای کامل این برنامه نیاز به مصوبه و ساختار قانونی داریم که به شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد آن ارائه شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تصویب سند کتاب الکترونیکی امکان عرضه کتاب‌های صوتی با حفظ حقوق معنوی مؤلف و ناشر به شکل مناسب فراهم آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: در حال حاضر برای نابینایان عرضه کتاب‌های صوتی با تنوع خاص در حال انجام است ولی نمی‌توان این امر را به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم داد.

رمضانی افزود: بخش مکتوب با ۹۰ درصد اثرگذاری در مطالعه همچنان نقش‌آفرین اصلی در کتابخانه‌های عمومی است ولی تلاش می‌کنیم تا کتابخانه‌های بدون کتاب کاغذی را نیز راه‌اندازی کنیم تا امکان استفاده از کتاب‌های صوتی نیز فراهم آید.

وی حفظ اعضای فعال کتابخانه‌ها را از دغدغه‌های جدی بیان کرد و ادامه داد: با عرضه جدیدترین کتاب‌ها به کتابخانه‌ها سعی ما بر این است تا رضایت مخاطبان و اعضای فعال را جلب کنیم.

رمضانی پرمخاطب‌ترین رده‌های کتابخوانی را مربوط به کودک و نوجوان، شعر، داستان، دین، علوم کاربردی و تاریخ اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا در کنار تأمین کتاب‌های مورد نیاز، کتاب‌های جدید را نیز خریداری و به شبکه گسترده کتابخوانی تزریق کنیم.

وی اضافه کرد: با تأمین اعتبار تا پایان امسال یا اوایل سال آینده کتاب‌های جدید به این شبکه تزریق خواهد شد تا افزایش عضویت و انگیزه مخاطبان را در کتابخوانی شاهد باشیم.

آمایش سرزمینی کتابخانه‌ها در حال نهایی شده است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمات با تنوع خاص را به مخاطبان ارائه می‌کند، بیان کرد: ما خردادماه امسال همایش افزایش خدمات کتابخانه‌ای را در شیراز با حضور اساتید تأثیرگذار داخلی و خارجی برگزار کردیم و سال آینده نیز همایش مشاغل خانگی و کتابخانه‌های عمومی را برگزار می‌کنیم.

رمضانی توجه جدی به حوزه کودک و نوجوان را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: افزایش خدمات کتابخانه‌ای در مناطق پرتراکم شهرها نیز از دیگر رویکردها و برنامه‌ها است که در این زمینه بر اساس آمایش سرزمینی اقدام می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم تا آمایش سرزمینی کتابخانه‌ها را به نتیجه برسانیم تا در توسعه کتابخانه‌های عمومی بر اساس این سند آمایش تقویت کتابخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رمضانی در مورد کتابخانه‌های مساجد تصریح کرد: با کانون فرهنگی، هنری مساجد تعامل خوبی را داریم اما اختلاف نظر ما در استانداردسازی کتابخانه‌های مساجد است که انتظار می‌رود منطبق بر این استانداردها، توسعه کتابخانه‌ها در مساجد اتفاق بیفتد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: متأسفانه در برخی از فضاهای مساجد نظیر شبستان کتابخانه‌هایی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی عموم مردم وجود ندارد و ما اعلام کردیم ۳۰ هزار کتابخانه کانون فرهنگی، هنری مساجد باید به استانداردهای مورد نظر برسد که تاکنون کمتر از ۲۰۰ مورد آنها به شرایط استاندارد رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1064536

مهمترین اخبار ایران و جهان: