نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 15:38

ضرورت اولویت بخشی به فرهنگ دینی در جامعه

اردبیل-مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: اولویت بخشی به فرهنگ دینی در جامعه عامل مؤثر در رفع آشفتگی برنامه در حوزه فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر سه‌شنبه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی فرهنگی و دینی معاونین آموزش و پرورش و مسئولین قرآن و عترت و مدیران مدارس خاص اردبیل، با تبریک اعیاد شعبانیه در سخنانی اظهار کرد: آموزش و پرورش خاستگاه تربیت آینده سازان کشور است و باید در حوزه فرهنگ سرآمد تمام مجموعه‌ها باشد.

وی اندیشه‌ورزی و معرفت افزایی را ضرورت مهم در تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: مدیران مدارس وظیفه خطیر تربیت دانش آموزانی را برعهده دارند که در آینده طلایه داران عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی خواهند بود لذا باید با نگاه هویتی و تمدنی به این رسالت بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل تاکید کرد: اگر در مسئله تعلیم و تربیت به توصیف صحیح مسئله نپردازیم، دچار روزمرگی شده و در هدف گذاری اصولی با مشکل مواجه می‌شویم.

حجت الاسلام جعفرزاده آشفتگی برنامه‌های فرهنگی کشور را معضل بزرگ در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: در برنامه‌های کلان شاهد آشفتگی برنامه‌های فرهنگی هستیم که این امر باعث موازی کاری و عدم بازدهی مناسب شده و سدی در مقابل تحقق اهداف فرهنگی ایجاد می‌کند.

انتخاب مدیران در حوزه فرهنگ نیازمند نگرش تخصصی است

وی با تاکید بر ضرورت اولویت بخشی به فرهنگ دینی در جامعه اظهار کرد: نگرش غیر تخصصی در انتخاب مدیران حوزه فرهنگ، ناکارآمد بودن نمایندگان فرهنگی در تصمیم گیری‌های کلان فرهنگی و نیز کم بودن بودجه فرهنگی از آسیب‌های جدی بر سر راه توسعه فرهنگ دینی در جامعه است که نیازمند توجه جدی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل، اسلامی سازی علوم را از راهکارهای مهم در ترویج فرهنگ دینی در مدارس عنوان کرد و گفت: دروس آموزشی در مدارس را همراه با آیات قرآن مربوط به آن دروس می‌توان به دانش آموزان تدریس کرد که پژوهشگران قرآنی می‌توانند در استخراج آیات قرآنی و اسلامی سازی علوم همکاری کنند.

حجت الاسلام جعفرزاده ایجاد جریان فرهنگی مهدویت در مدارس را مهم‌ترین برنامه در گرامی داشت اعیاد شعبانیه دانست و گفت: مدیران مدارس زمینه را برای جریان سازی فرهنگ مهدوی در مدارس در قالب برگزاری برنامه‌های سخنرانی، پاسخ به شبهات، برپایی نمایشگاه، اجرای جشنواره فرهنگی و پویش کتابخوانی ایجاد کنند.

ضرورت اولویت بخشی به فرهنگ دینی در جامعه

تربیت دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی از اهداف آموزش و پرورش است

در ادامه حضوری معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش اردبیل در سخنانی هم اندیشی و هم افزایی بین ادارات و نهادهای فرهنگی را باعث موفقیت در امور عنوان کرد و گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سند بالادستی در حوزه تعلیم و تربیت در راستای رسیدن به اهداف آرمانی در تربیت دانش‌آموز تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی توجه به مناسبات ملی و مذهبی را در ترویج فرهنگ دینی در مدارس مهم برشمرد و افزود: در اعیاد شعبانیه و نیز ماه مبارک رمضان برنامه‌های فرهنگی و دینی در گرامی داشت این ایام در مدارس برگزار می‌شود.

حضوری بر ضرورت همفکری و بهره‌مندی از خرد جمعی در تدوین برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: هم اندیشی متولیان فرهنگی در اجرای برنامه‌ها باعث گستردگی، تأثیرگذاری، جریان سازی و رسیدن به اهداف عالیه در امور فرهنگی است و باید در بین نسل جوان نیز با این رویه به اجرای برنامه‌ها پرداخت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1063536

مهمترین اخبار ایران و جهان: