نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 15:15

پکن: بالون‌های آمریکایی ۱۰بار به حریم هوایی چین تجاوز کردند

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعاهای واشنگتن درباره پرواز اشیاء پرنده بدون سرنشین بر فراز حریم هوایی آمریکا، این کشور را به اعزام بالون جاسوسی به حریم هوایی چین متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اتهامات آمریکا به این کشور درباره اعزام بالون و اشیاء پرونده به حریم هوایی آمریکا برای اهداف جاسوسی، گفت که واشنگتن تنها در سال گذشته بیش از ۱۰ بار به حریم هوایی چین تجاوز کرده است!

پس از آنکه واشنگتن اوایل فوریه یک بالون چینی را به ظن جاسوسی برای این کشور در حریم هوایی آمریکا سرنگون کرد، روابط بین واشنگتن و پکن بیش از پیش تیره و تار شد. چین اعلام کرده که این بالون، غیرنظامی و برای اهداف تحقیقات به پرواز درآمده و به طور تصادفی با وزش باد تغییر مسیر داده و سر از حریم هوایی آمریکا درآورده است.

پس از این حادثه، آمریکا سه بار دیگر بر فراز این کشور و همچنین کانادا اقدام به ساقط کردن اشیاء پرنده کرده و این در حالی است که پکن تنها همان بار اول را پذیرفته است.

همچنین، رسانه دولتی چین در طول هفته اعلام کرد که یک شیء پرنده ناشناس بر فراز ساحل شرقی این کشور مشاهده شده و ارتش آماده سرنگون کردن آن است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اتهامات آمریکا گفت: آمریکا هم بارها به طور غیرقانونی به حریم هوایی سایر کشورها وارد شده است. تنها از پارسال تاکنون، بالون‌های آمریکایی به طور غیرقانونی بیش از ۱۰ بار بدون تایید مقامات چین، بر فراز کشور ما پرواز کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه واکنش چین به این نقض حریم هوایی چه بود، گفت که پکن «مسئولانه و حرفه‌ای» با این اتفاقات برخورد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: اگر می‌خواهید درباره بالون‌های آمریکایی که در ارتفاع بالا به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی چین شده‌اند، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنم که از طرف آمریکایی بپرسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1036136

مهمترین اخبار ایران و جهان: