نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 11:36

تاکید روسای جمهور ازبکستان و آذربایجان بر گسترش همکاری‌های عملی

روسای جمهور ازبکستان و آذربایجان در دیداری در شهر «باکو» بر اهمیت گسترش همکاری‌های عملی بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «الهام علی‌یف» رئیس جمهور آذربایجان در دیداری در شهر «باکو» بر اهمیت گسترش همکاری‌های عملی بین دو کشور تاکید کردند.

رئیس جمهور آذربایجان از حمایت و مشارکت رئیس جمهور ازبکستان در نشست جنبش عدم تعهد که روز 2 مارس در پایتخت این کشور برگزار می‌شود، قدردانی کرد.

میرضیایف نیز به نوبه خود به ریاست مؤثر آذربایجان در این ساختار تاکید کرد.

روسای جمهور در این دیدار روند اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی را بررسی کردند.

همچنین با خرسندی عمیق اشاره شد که در نتیجه روابط موثر روابط شراکت استراتژیک ازبکستان و آذربایجان به سطح کیفی جدیدی رسیده که مملو از محتوای معین است.

در سال گذشته مبادلات بازرگانی بین دو کشور بیش از 50 درصد افزایش یافت. همچنین پروژه‌های همکاری در حوزه‌های اولویت‌دار مانند خودروسازی، صنعت نساجی و نوغان‌داری در دست اجرا است. پروژه‌های امیدوارکننده در بخش‌های نفت و گاز، حمل و نقل و لجستیک در دست تنظیم است.

در چارچوب نخستین نشست مناطق که در ماه فوریه سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار شد، قرارداد ایجاد بنیاد سرمایه گذاری مشترک امضا شد.

همچنین برای تبادل تجربه در زمینه توسعه فعالیت مناطق آزاد اقتصادی و نظام امور مالیاتی ابراز علاقه شد.

طرفین بر اهمیت گسترش بیش از پیش تبادلات فرهنگی تاکید کردند.

روسای جمهور همچنین مسائل روز بین المللی و منطقه‌ای و برنامه مراسم‌های قریب الوقوع را نیز بررسی کردند.

جمهوری آذربایجان یکی از همکاران بزرگ ازبکستان است. مبادلات بازرگانی ازبکستان و آذربایجان در سال 2022 میلادی در سطح 181 میلیون و 800 هزار دلار قرار گرفته است. امروز در ازبکستان 195 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی در زمینه‌های بازرگانی، ماشین سازی، فلزسازی، دارایی و بیمه، انرژی، خدمات، تولید و تعمیر جواهرات، بخش غذایی، صنایع سبک فعالیت می‌کنند.

جمهوری آذربایجان استقلال این کشور را در تاریخ 19 اکتبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال 1995 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1067780

مهمترین اخبار ایران و جهان: