نیوز سیتی!
05 اسفند 1401 - 16:06

۱۵ درصد خانم های هرمزگان قلیان مصرف می کنند

بندرعباس - معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان از افزایش ۱۵ درصدی خانمهای هرمزگان به مصرف قلیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی گفت: استفاده از سیگار و روی آوردن متاسفانه نوجوانان، جوانان و بانوان افزایش پیدا کرده که ۴ درصد از خانم های ما از قلیان و سیگار استفاده می کنند که اثر بسیار بسیار منفی بر آنان می گذارد و این عامل شیوع انواع سرطان ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماران قندی ناشی از دود سیکگار را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: مهمترین هدف ما از تشکیل این کنگره به هر روشی که شده مضر بودن مصرف دخانیات باید تبدیل به یک باور در وجود ما و خانواده ها بشود و روز به روز شاهد روند کاهشی مصرف دخانیات باشیم خصوصاً این جمعیتی که آینده کشور ما را تهدید می کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: متاسفانه استان های هرمزگان سیستان و بلوچستان بخشی از استان کرمان و بوشهر مصرف دخانیات خصوصاً در خانم ها به صورت قلیان رواج دارد که مضرات آن دو چندان هست و دود ناشی از قلیان می تواند خانواده را دچار مشکل کند و این باعث آشنایی بچه ها با آن می شود.

رئیس مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت عنوان داشت: هنگامی که برای تهیه قلیان این کار را بچه ها انجام می دهند باعث می شود در دوران طفولیت و کودکی با دخانیات آشنا شوند ما باید بتوانیم از منزل، مدرسه کار شروع کنیم.

وی بیان داشت: متاسفانه استان هرمزگان بالای ۱۴ تا ۱۵ درصد مصرف قلیان خانم ها استفاده می کنند که آمار بسیار بالایی است.

معاون بهداشت به ارایه آمار جهانی افزود: مصرف دخانیات در جهان سالیانه ۱.۴ میلیون دلار به کشورهای جهان خسارت وارد می کند که متأسفانه هدر رفت سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور ما صورت میگیرد، تحمیل هزینه سالیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف به درمان بیماری‌های مرتبط با بخش سلامت در کشور انجام می‌شود.

فرشیدی گفت: ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش های تولیدی و توسعه ای کشور به دلیل مرگ زودهنگام افراد مصرف کننده در مواجهه با دود دست دوم، غیبت از کار، ناتوانی، آتش سوزی ناشی از ته سیگار و غیره را به دنبال دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1054280

مهمترین اخبار ایران و جهان: