نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 10:58

تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قلیان با حضور استاندار کردستان افتتاح شد

تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قلیان شهرستان سنندج با هزینه 400 میلیارد ریال با حضور استاندارکردستان به بهره‌برداری رسید

در نخستین روز هفته دولت، تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قلیان از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج با ظرفیت تصفیه 600 مترمکعب فاضلاب در شبانه روز و با هزینه 400 میلیارد ریال با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج و نماینده مجلس افتتاح شد.

این طرح با هدف تصفیه فاضلاب و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و آلودگی‌های زیست‌محیطی برای روستای 7 هزار نفری قلیان اجرا شده و برای افق 1420 پیش بینی شده جمعیت بیش از 8 هزار و 500 نفری این روستا در آن هنگام را زیرپوشش قرار دهد.

این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت 9 هزار و 900 مترمربع با ظرفیت تصفیه 600 مترمکعب فاضلاب در شبانه روز احداث و فرآیند تصفیه در آن از نوع لجن فعال با هوادهی گسترده و با حذف نیتروژن بوده، طول شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب اجرا شده 14 کیلومتر و اعتبار هزینه شده نیز 40 میلیارد تومان است.

در مراسم افتتاح این پروژه استاندار کردستان با ابراز خشنودی از وارد مدار شدن این تصفیه‌خانه گفت: این پروژه بسیار مهم و از جهات مختلف محوری است.

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه این پروژه تا قبل از ابتدای دولت سیزدهم 50 درصد پیشرفت داشت، گفت: طی 2 سال گذشته نیز این پروژه از 50 درصد به 100 درصد پیشرفت رسید و با اعتبار 40 میلیارد تومان تکمیل شد.

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت مناسب تصفیه در این تصفیه‌خانه افزود: روستای قلیان جزو معدود روستاهایی در کشور است که هم تصفیه خانه آب و هم تصفیه‌خانه فاضلاب دارد.

 گفتنی است تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قلیان به عنوان یازدهمین تصفیه‌خانه فاضلاب استان و دومین تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی پس از تصفیه‌خانه فاضلاب روستای حسین آباد سنندج وارد مدار شده است؛ ضمن آنکه 4 تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی دیگر در روستاهای سراب قامیش سنندج، قروچای دهگلان، خامسان کامیاران و شوی بانه نیز در حال احداث است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1465836

مهمترین اخبار ایران و جهان: