نیوز سیتی!
04 مهر 1402 - 20:14

انتقاد امام جمعه سمنان از کم‌توجهی به الزامات بانکداری اسلامی

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان توجه به الزامات بانکداری اسلامی را ضروری دانست و گفت: قوانین خوبی برای بانکداری بدون ربا به تصویب رسیده؛ اما در بخش اجرا به آنها کم‌توجهی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان عصر امروز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بانک‌های استان سمنان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن انقلاب اسلامی اظهار کرد: بانک‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌ها و نهادها باید نقش خود را در جلب رضایت عموم مردم به‌ویژه نیازمندان و محرومان ایفا کنند.

وی برنامه‌ریزی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خرد در کنار توجه به صاحبان صنعت و سرمایه‌گذاران کلان را ضروری دانست و گفت: کارمندان بانک‌ها نیز می‌توانند با این نیت که گرهی از کار مردم باز کنند، نزد خداوند مأجور باشند و کار و فعالیت خود را به عبادت تبدیل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه خدمت به مردم عبادت محسوب می‌شود، افزود: کارکنان بانک‌ها یکی از اقشاری هستند که در تمام ساعت کاری، مشغول فعالیت و خدمت هستند.

مطیعی با بیان اینکه میانگین کار مفید در بانک‌ها بالاتر از سایر ادارات است، تصریح کرد: مدیران بانک‌ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌منظور آشنایی شهروندان با خدمات و تسهیلات بانکی را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: گاهی ارائه مشاوره خدمات بانکی توسط رئیس یا کارمند یک بانک می‌تواند گره بزرگی از کار مردم به‌ویژه نیازمندان باز کند که این امر قطعاً ذخیره آخرت و قیامت آن فرد خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه فرصت زندگانی و خدمت به مردم محدود است، گفت: همه ما در این دنیا مسافر هستیم و اگر کسی دنیا را ابدی بداند، قطعاً ضرر کرده است.

وی توجه به الزامات بانکداری اسلامی را ضروری دانست و افزود: در سنوات گذشته، قوانین خوبی برای بانکداری بدون ربا به تصویب رسید؛ اما آنچه مشکل‌آفرین است، کم‌توجهی به قوانین و ضوابط در بخش اجراست.

مطیعی با انتقاد از اقدام برخی بانک‌ها هنگام تنظیم قرارداد پرداخت تسهیلات تصریح کرد: برخی مواقع دریافت‌کنندگان تسهیلات نمی‌دانند در حال امضای چه تعهدی هستند که این بی‌اطلاعی هم برای وام‌دهنده و هم برای وام‌گیرنده مسئؤولیت شرعی به دنبال خواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان عدم اقناع شهروندان نسبت به بندهای مختلف عقود اسلامی را عامل ربوی شدن تسهیلات عنوان کرد و گفت: اینکه دریافت‌کننده تسهیلات بانکی از بندهای مختلف قرارداد مطلع باشد، احتمال ربوی بودن تسهیلات را کاهش خواهد داد.

مطیعی برنامه‌ریزی بانک‌ها برای اطلاع شهروندان نسبت به حقوق خود را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط روز کشور، بانک‌ها باید نقش خود را در ارائه تسهیلات مربوط به بخش مسکن به بهترین شکل انجام دهند.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1516636

مهمترین اخبار ایران و جهان: