نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 16:58

رشد تولید در فولاد هرمزگان با وجود کمبود انرژی

کارکنان بلندهمت شرکت فولاد هرمزگان در 5 ماه نخست سال جاری، علی‌رغم مواجهه با محدودیت‌های شدید انرژی، توانستند رشد 7.5 درصدی تولید تختال فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل را برای شرکت و سایر ذی‌نفعان فولاد هرمزگان به ارمغان آورند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان ظهر امروز اظهار کرد: با حمایت مدیریت ارشد سازمان و همت تمامی مدیران و کارکنان، در سال گذشته موفق به ثبت 36 رکورد در حوزه بهره‌برداری در تولیدات کمی و کیفی شدیم و در مجموع سال خوبی را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین رکوردهایی که در سال گذشته به ثبت رسید، رکورد تولید سالانه به میزان یک‌میلیون و 545 هزار تن بود. این در حالی است که ظرفیت اسمی کارخانه تولید یک میلیون و 500 هزار تن تختال فولادی است.

به گفته مدنی، رکوردهای تولید در این شرکت علی‌رغم مشکلات تأمین انرژی، همچون کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان رقم خورد؛ به‌طوری‌که سال قبل فولاد هرمزگان سه ماه را با محدودیت شدید تأمین برق و گاز پشت سر گذاشت و حدود 200 هزار تن از تولید خود را از دست داد. در واحد احیا مستقیم به‌عنوان تولیدکننده آهن اسفنجی، از گاز طبیعی به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنیم که در زمستان با کمبود آن مواجه می‌شویم. در فولادسازی نیز برق یکی از مؤلفه‌های اصلی تولید است که در تابستان برای تأمین آن با محدودیت مواجهیم.

معاون بهره برداری فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: 75 درصد برق مصرفی به واحد فولادسازی و 80 درصد گاز مصرفی به واحد احیا مستقیم اختصاص می‌یابد؛ بنابراین باید گاز و برق به میزان کافی تأمین شود تا بتوانیم با ظرفیت کامل محصول تولید کنیم. مشکلات زیرساخت‌های انرژی باعث کندی پیشرفت و یا عدم پیشرفت در صنعت می‌شود. قطعی برق تنها صنعت فولاد را دچار مشکل نمی‌کند، بلکه تأمین‌کنندگان مواد اولیه و مصرفی و نیز مصرف‌کنندگان نهایی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. ضمن اینکه بنابر اظهار نظر کارشناسان، هر فرصت شغلی مستقیم در صنعت فولاد می‌تواند حدود 15 فرصت شغل غیرمستقیم ایجاد کند که با کمبود انرژی ممکن است برخی از این مشاغل در زمان‌های قطعی برق و گاز با مشکل مواجه شوند. ازاین‌رو حفظ مشاغل باید در اولویت نخست قرار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:با گذشت پنج ماه از سال 1402، شدیدتر از سال‌های گذشته با محدودیت‌های برق مواجه بوده و هستیم؛ بااین‌حال توانستیم رشد 5.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت برسانیم. البته مشکلات فولادسازان هنوز در زمینه تأمین انرژی حل نشده و در شهریورماه نیز همچنان با محدودیت برق مواجهیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1496836

مهمترین اخبار ایران و جهان: