نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 04:41

ادامه فعالیت جبهه مقاومت ملی افغانستان با وجود فشار طالبان

فاکس نیوز آمریکا در گزارشی  اعلام  کرد که فعالیت جبهه مقاومت ملی افغانستان با وجود فشار طالبان هنوز متوقف نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، رسانه آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد که با وجود سرکوب گسترده نیروهای مسلح مخالف طالبان در دو سال گذشته، جبهه مقاومت ملی که یکی از جبهه‌های بزرگ مسلحانه علیه طالبان است همچنان پابرجا مانده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

علی میثم نظری، مسئول روابط راهبردی جبهه مقاومت ملی افغانستان به فاکس‌نیوز گفته است: این جبهه علاوه بر پیکار نظامی با طالبان، در کارزاری سیاسی برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های خود در سطح جهانی فعالیت دارد. در این فصل جنگ، ما در بسیاری از مناطق افغانستان فراتر از پایگاه خود در دره‌های دورافتاده کوه‌های هندوکش، در مقابله با طالبان موفق بوده‌ایم.»

نظری گفت که طالبان با دو جبهه جنگ روبه‌رو هستند. او افزود که نیروهای جبهه مقاومت ملی عملیات چریکی موفقی را در استان‌های شرقی مانند لغمان و ننگرهار و نورستان انجام می‌دهند و به‌علاوه، در استان‌های شمالی و مرکزی نیز به سرکوب طالبان می‌پردازند. به باور نظری، «مردم افغانستان اکنون متقاعد شده‌اند که مبارزه مسلحانه تنها راه برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.»

فاکس نیوز با اشاره به افزایش فعالیت‌های سیاسی جبهه مقاومت ملی نوشته است: «جبهه مقاومت ملی در دو سال گذشته، ضمن برگزاری کنفرانس‌های بزرگ در اتریش و تاجیکستان، در تلاش برای سازمان‌دهی اپوزیسیون سیاسی واحد و ایجاد یک آلترناتیو دموکراتیک برای آینده افغانستان متشکل از گروه‌های مختلف دیاسپورای [در مهاجرت] افغانستان برآمده است.»

نزدیک به ۲ سال از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و به دست گرفتن قدرت توسط طالبان سپری می‌شود و این کشور با تبعات دو دهه اشغالگری محور غربی از جمله بحران جدی اقتصادی و انسانی مواجه است.

هفته گذشته سازمان ملل متحد ادعا کرد که بیش از ۲۰۰ مقام و نیروی امنیتی وابسته به دولت سابق افغانستان از زمان تسلط طالبان در این کشور کشته شده‌اند. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به یوناما با انتشار گزارشی ادعا کرد: بیش از ۲۰۰ قتل غیرقانونی مقامات سابق دولت و نیروهای امنیتی افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور در ۲ سال گذشته صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، گروه‌هایی که بیشتر مورد هدف طالبان قرار گرفته‌اند، نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات سابق بوده‌اند.

یوناما حداقل ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر را علیه مقامات دولتی و نیروهای امنیتی سابق افغانستان از ۱۵ آگوست سال ۲۰۲۱- زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفت- تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

در این گزارش آمده است: افراد قبل از کشته شدن توسط نیروهای امنیتی (طالبان) اغلب برای مدت کوتاهی بازداشت شدند. برخی به بازداشتگاه‌ها منتقل شده و حین بازداشت کشته شدند، برخی دیگر به مکان‌های نامعلومی منتقل شده و کشته شدند؛ اجساد آنها یا دورانداخته شده یا به اعضای خانواده تحویل داده شدند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در کنار این گزارش منتشر شد، با بیان اینکه به کارمندان و نیروهای امنیتی سابق اطمینان داده شد که هدف قرار نخواهند گرفت، افزود: این خیانت به اعتماد مردم است. از مقامات کنونی می‌خواهیم با جلوگیری از نقض بیشتر و محاکمه عاملان، به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشند.

گفتنی است که طالبان در حالی بر سراسر افغانستان مسلط شدند که نیروهای تروریست آمریکایی و ناتو پس از ۲ دهه تجاوز و اشغالگری در این کشور مجبور به ترک افغانستان شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478080

مهمترین اخبار ایران و جهان: