نیوز سیتی!
23 شهریور 1402 - 00:41

بازارچه‌های موقت مرزی در کردستان بازگشایی می‌شوند

استاندار کردستان گفت: برای توانمندسازی و بهره‌گیری مرزنشینان از مزایای مرز، بازگشایی مرز موقت گله سوره بانه و سایر مرزهای موقت استان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاح مرز موقت هنگه ژال بانه اظهار داشت: برخورد با متجاوزین به مرزها در تمام دنیا یک اصل مسلم و قانونی قطعی است و در هیچ کشوری به اندازه ایران با این موضوع مماشات نشده که مهم‌ترین دلیل آن معشیت مرزنشینان است.

وی ادامه داد: موضوع بازگشایی مرزهای موقت بانه از خواسته‌های مهم و به حق مردم مرزدار بانه است که با همکاری و همراهی ماموستاییان، معتمدین، بازاریان و نماینده مردم شهرهای بانه و سقز پیگیری شد.

زارعی‌کوشا گفت: در راستای خواسته به حق مردم شهرستان بانه مکاتبات و دیدارهایی با مقامات کشوری انجام شده و شورای تامین استان و دستگاه‌های نظارتی دلسوزانه برای حل این مشکل همراهی و همکاری کردند.

وی با اشاره به بسته‌شدن این مرز در سال‌های قبل اضافه کرد: چند سال قبل این مرزها به دلیل مختلف در دولت قبل تعطیل شد اما قبل از آن زمانی مرزنشینان از مزایای آن بهره می‌بردند که تعطیلی بازارچه مشکلاتی را برای مرزنشینان ایجاد و نابسامانی در مرزها شکل گرفت.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه در آینده بازارچه دیگری نیز بازگشایی می‌شود گفت: برای توانمندسازی و بهره‌گیری مرزنشینان از مزایای مرز بازگشایی مرز موقت گله سوره و مرزهای موقت دیگر در استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشنیان اظهار داشت: در راستای تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشینان و رفع مشکلات آنان این بازارچه موقت بازگشایی شد.

استاندار کردستان ادامه داد: بازگشایی این مرزها اقدامی موقت و مسکنی برای حل مشکلات است که باید در آینده برای حل مشکلات مرزنشینان و توانمندسازی آنها شرایط مناسبی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مرز در هر کشوری به عنوان خط قرمز شناخته می‌شود، گفت: مرزبانان باید از مرزها به عنوان ناموس و اقتدار وطن دفاع کرده و امنیت پایدار را برای مرزنشنیان فراهم کنند.

وی گفت: رئیس جمهور در سفر اخیر به کردستان تمام مرزهای استان را به صورت هوایی بازدید کرد و از نزدیک تمام مشکلات مرزنشینان را بررسی و در جریان همه مسائل و مشکلات مرزنشنیان قرار گرفت و موضوع بازگشایی معابر موقت مرزی و مشکل کولبران نیز مطرح شد.

زارعی‌کوشا ادامه داد: امیداوارم شرایطی فراهم شود که به گذرگاه‌های موقت نیاز نداشته باشیم و برای معیشت مرزنشنیان به صورتی برنامه‌ریزی شود شان و شخصت مرزنشنیان حفظ شود.

انتهای پیام 2330/76

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498980

مهمترین اخبار ایران و جهان: