نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 10:23

زاکانی: هر ماه بیش از ۲ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود

شهردار تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد در حوزه حمل و نقل در صحن علنی شورای شهر از افتتاح ماهانه بیش از ۲ ایستگاه مترو خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،‌علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز برای پاسخگویی به سوال نرجس سلیمانی عضو شورای شهر در خصوص حمل و نقل عمومی در صحن شورا حاضر شد.

زاکانی ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: از مهدی چمران رئیس شورا تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند و از سرکار خانم سلیمانی هم بابت لطف و شرایطی که فراهم کردند تشکر می‌کنم. ما امروز اقدامات حوزه حمل و نقل را ارائه می‌کنیم.

زاکانی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی از رویکردهای اصلی در شهرداری تهران است گفت: البته نکته‌ای را عرض کنم که ما یک تغییری در معاونت حمل و نقل داشتیم و بهرامی معاون سابق خودشان به دلیل شرایط شخصی متقاضی جابه‌جایی بودند و ما از حضور ایشان در معاونت محروم شدیم و البته همینجا به آقای هرمزی معاون جدید تبریک می‌گویم، آقای هرمزی در حوزه مترو هم خوش درخشیدند و امیدواریم خدمات شایسته‌ای در معاونت ارائه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه 5 هدف در حوزه حمل و نقل دنبال می‌کنیم گفت: کاهش ترافیک و رسیدگی به موضوعات زیست‌محیطی از جمله اهداف است. باید بتوانیم جنبه‌های آسایش و آرامش را در شهر رقم بزنیم. همچنین بحث ساماندهی عمومی و نوسازی حمل و نقل در دستور کار است.

وی با تأکید بر این موضوع که باید تقاضای سفر کاهش پیدا کند گفت: این موضوع از طریق مناسب‌سازی، هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات امکانپذیر است.باید مطلوبیت حمل و نقل عمومی افزایش یابد در حال حاضر 34 درصد سفرها با حمل و نقل عمومی و 66 درصد با خودروهای شخصی است که باید این عددها برعکس شود و بیش از 70 درصد سفرها توسط حمل و نقل عمومی انجام شود.

شهردار تهران به توسعه زیرساخت‌ها، افزایش ناوگان و ایجاد سفرهای ترکیبی اشاره کرد و گفت: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا شهروندان راحت‌تر و ایمن‌تر رفت و آمد کنند رویکرد ما افزایش مطلوبیت حمل و نقل است.

زاکانی همچنین به برقی‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در تمام جهان از سوخت فسیلی به سمت سوخت پاک و برقی حرکت می‌کنند ما هم توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر این موضوع که باید مشارکت شهروندان افزایش یابد گفت: توسعه خطوط مترو در دستور کار است و ما زمانی که مترو را تحویل گرفتیم کل ناوگان 260 کیلومتر با 114 ایستگاه بود اما امروز خطوط به 274 کیلومتر با 150 ایستگاه رسیده است. 14 کیلومتر خط و 10 ایستگاه طی دو سال گذشته ساخته شده است و همزمان این موضوع ادامه  دارد و ما تا پایان سال جاری 10 کیلومتر مترو در داخل شهر افتتاح می‌کنیم و 14 ایستگاه هم مورد بهره‌برداری قرار می گیرد یعنی در هر ماه بیش از دو ایستگاه افتتاح می‌شود.

زاکانی به تکمیل خطوط اشاره کرد و گفت: امسال 22 کیلومتر مترو پرند هم در مهر ماه افتتاح می‌شود و همچنین تی‌بی‌ام هم در پایان آذر از خط 6 خارج می‌شود.

زاکانی به شروع ساخت خط 10 مترو از سه محور اشاره کرد و گفت: اولین محور از دریاچه به سمت شرق است که در مهر آغاز می‌شود و تا پایان سال دو تی‌بی‌ام هم به آن اضافه می‌شود.

وی همچنین به ساخت خط 9 مترو هم اشاره کرد و گفت:‌ما امسال ساخت دو خط را آغاز می‌کنیم و البته این را هم بگویم که برای تهران کلا 11 خط مترو طراحی شده است.

زاکانی همچنین به افتتاح 14 ورودی جدید اشاره کرد و گفت: افتتاح‌های قبلی ناقص بودند و ما در این دوره آنها را تکمیل کردیم.

ادامه دارد...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501280

مهمترین اخبار ایران و جهان: