نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 20:32

زمینه آزادی زندانیان مالی کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال در فارس فراهم شد

رئیس کل دادگستری استان فارس در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: با همت خیرین می‌توانیم همه زندانیان مالی زیر 500 میلیون ریال را آزاد کنیم و دستگاه قضایی از طریق دادستانی مرکز استان، شوراهای حل اختلاف و ستاد دیه زمینه این اقدام بزرگ را فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی در حاشیه مراسم تقدیر از خیرین و نیک‌اندیشان فارسی در زندان عادل آباد شیراز با اشاره به آزادی 42 بانوی جرائم غیر عمد در ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) با همت خیرین اظهار داشت: حضور زنان با جرائم مالی و غیر عمد برای هیچ کس پذیرفته شده نیست و در تلاشیم که با کمک های خیرین زنان زندانی به خصوص زنان سرپرست خانوار در اولویت آزادی قرار گیرند.

وی در جمع خیرین به تلاش های شوراهای حل اختلاف استان در مصالحه پرونده ها و اخذ رضایت از شکات اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد 2 هزار و 410 نفر زندانی و در سال جاری نیز تعداد 2 هزار 248 نفر از محکومین زندان ها با اخذ رضایت و یا تخفیف از شکات از زندان آزاد شده اند که این اقدام ما در مجموعه شوراهای حل اختلاف در راستای تکمیل نیت خیرخواهانه خیرین برای آزادی بیشتر زندانیان بدهکار مالی و غیر عمد است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس همچنین از آزادی 6 هزار و 500 زندانی در نتیجه صدور احکام جایگزین حبس و 850 زندانی تحت مراقبت های الکترونیک خبر داد و خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی با بهره‌گیری از ظرفیت های قانونی در کنار خیرین تلاش می کند زمینه ساز آزادی زندانیان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با تأکید مجدد بر جدیت دستگاه قضایی در بر خورد با مجرمان جرائم مهم و خشن تصریح کرد: ما زندان را جایی برای عبرت مجرمان خطرناک و خشن می دانیم همانگونه که در هفته گذشته همه شاهد برخورد قاطع و قانونی با متعرضین به نوامیس مردم بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: همه توان و حمایت خود در مسیر گره گشایی از مشکلات مجرمان غیر عمد و مالی را به کار خواهیم بست.

مدیر کل زندانهای استان نیز در این نشست ضمن تقدیر از حضور ارزشمند خیرین در این گونه اقدامات انسان دوستانه گفت: با همکاری بسیج حقوقدانان و سپاه فجر استان فارس و حمایت های شما خیرین در قالب مکتب حاج قاسم، برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد طرح آزادسازی زندانیان را طی دو سال متوالی آغاز کردیم و بالغ بر هزار و ۷۰۰ زندانی جرایم غیرعمد طی این طرح و با نام مبارک حاج قاسم سلیمانی از زندان های استان آزاد شدند.

ابراهیمی اذعان داشت: طی آماری که از سوی بسیج مستضعفین کشور اعلام شده است استان فارس با همت شما خیرین بیشترین تعداد آزادی را در سطح کشور داشته است.

مدیر ستاد دیه استان فارس با بیان اینکه مجموع بدهکاری این افراد ۳۷۱ میلیارد و ۳۱۹ میلیون تومان بوده است، افزود: با تلاش همکاران ما در ستاد دیه و مددکاران زندان های استان از شکات پرونده ها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان گذشت و تخفیف اخذ شده است. ضمن اینکه آورده خود زندانیان در این ارتباط حدود دو میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان بوده است و مبلغ ۱۸۶ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان توسط مراجع قضایی اعسار زندانیان واجد شرایط پذیرفته شده است که جا دارد از رئیس کل دادگستری، دادستان های استان و قضاتی که پرونده ها را در کمترین زمان مورد بررسی قرار دادند صمیمانه تشکر کنم. 

وی یاد آور شد: این زندانیان با مجموع ۳۲ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان از منابع مختلف اعم از تسهیلات بانکی، همچنین  مبلغ سه میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان ستاد دیه کشور و مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۵۹ میلیون  تومان هم توسط ستاد دیه استان از محل کمک‌های خیرین استان کمک شده و ده میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هم بانک های عامل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این افراد قرار دادند.

مدیرکل زندان های فارس همچنین با بیان اینکه در حال حاضر  ۸۷۲ نفر از هم نوعان به سبب محکومیت مالی در زندان های استان نگهداری می شوند گفت:  از این تعداد ۸۳۳ نفر مرد و ۳۹ نفر زن هستند که ۶۳۲ نفر محکوم مالی و مابقی به جرم تصادفات، دیه، نفقه، مهریه و حوادث کارگاهی در زندان ها نگهداری می شوند.

مدیرکل زندان های فارس پس از تشریح میزان بدهی محکومان مالی موجود در زندان‌های استان خطاب به خیرین اذعان داشت : زندانیان جرایم غیرعمد چشم انتظار دستان پرسخاوت شما برای بازگشت به کانون خانواده و جامعه هستند.

گفتنی است مراسم آزادسازی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد استان ، روز دوشنبه ۱۲ دیماه با حضور مسئولین ارشد فارس  در زندان مرکزی شیراز برگزار می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 948536

مهمترین اخبار ایران و جهان: