نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 10:44

رئیس اتحادیه بارفروشان: از مهر ماه نسبت به گرانی پیاز هشدا دادیم، توجهی نشد!/ صادرات حدود 2 هزار تن پیاز در روز

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران علل گرانی پیاز در کشور را تشرح کرد و گفت: از مهر ماه نسبت به افزایش قیمت آن اعلام خطر کرده بودیم اما به هشدارها بی توجهی شد.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت وگو با خبرنگار فارس در تهران، در رابطه با علت گرانی‌های اخیر پیاز اظهار کرد: مسئله صادرات پیاز به کشورهای همسایه و دپوی پیاز توسط دلالان در افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر نقش داشته‌ است.

وی با بیان آنکه از مهرماه هشدارهای لازم در خصوص گران شدن پیاز به مسؤولان داده شد، تاکید کرد: با توجه به آنکه روزانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تن پیاز به صورت بی‌رویه به کشورهای همسایه صادر می‌شد، در مهرماه که پیاز کیلویی ۶ هزار تومان بود، نسبت به افزایش قیمت آن اعلان خطر نمودیم، اما به هشدارها بی توجهی شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: به علت صادرات بی‌رویه، دلالان نیز متوجه کمبود پیاز در بازار داخلی و در نتیجه افزایش قیمت آن در آینده شدند، به همین علت به دپو کردن آن روی آورند که این مسئله نیز در کاهش عرضه و گرانی پیاز در بازار داخلی موثر بود.

ضرورت کاهش صادرات تا ۳۰۰ تن

دارایی‌نژاد در خصوص راهکار کنترل قیمت پیاز تصریح کرد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد؛ راهکار اول در این مقطع آن است که به مدت حدود دو هفته‌‌ اعلام شود که صادرات روزانه پیاز از ۲ هزار تن به ۳۰۰ تن کاهش یابد و مابقی آن در بازار داخلی توزیع شود.

وی ضمن مخالفت با تعرفه‌ای شدن صادرات به علت ایجاد فساد در آن، افزود: راهکار دوم آن است که با دلالان برخورد شود، انبارهای دپوی پیاز رصد و پیازهای احتکار شده به بازار داخلی عرضه شوند. به عنوان مثال حدود ۳۰ هزار تن بار پیاز در منطقه‌ای در اصفهان دپو شده است که می‌توان با گشودن درب انبارها، عرضه را افزایش داد و قیمت‌ها را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: در صورت عملی شدن راهکارهای بیان شده، از طرفی با توجه به عرضه پیاز منطقه بندر عباس به بازار داخلی طی ۲۰ روز آینده، می‌توان قیمت پیاز را کنترل کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 947080

مهمترین اخبار ایران و جهان: