نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 02:07

تحلیل روزنامه یونانی درباره قدرت هوایی آنکارا و آتن

تحلیلگران بر این باورند که آمریکا با تجهیز همزمان ترکیه و یونان به جنگنده‌های مختلف در واقع این دو کشور همسایه و عضو ناتو را مقابل هم قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، چراغ سبز آمریکا به یونان برای خرید جنگنده چند منظوره «اف-۳۵» به یونان و فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» و کیت‌های ارتقاء جنگنده به ترکیه نشان دهنده این واقعیت است که ۲ متحد ناتو در واقع در مقابل یکدیگر قرار گرفته و در حال رقابت هستند.

روزنامه «کاثیمرینی» روز دوشنبه در این باره نوشت، فروش جنگنده اف-۳۵ به آتن برتری هوایی این کشور  را تایید می‌کند. با این حال، ترکیه نیز توانایی‌های بیشتر خود را در ساخت سامانه‌های تسلیحاتی نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی یونان جنگنده پیشرفته «رافال» ساخت فرانسه را در اختیار دارد و در حال ارتقاء ۸۴ فروند حنگنده اف-۱۶ است. اما این طرح با مشکل مواجه شده است، زیرا مشکلات سازگاری بین سامانه‌های الکترونیکی هواپیما و رادارها وجود دارد. یونان همچنین انتظار دارد تا قبل از سال ۲۰۳۰ اولین اف-۳۵ را دریافت کند.

ترکیه تقریباً به طور انحصاری به اف-۱۶ و چند فانتوم قدیمی متکی است. کیت‌های ارتقا و دستیابی به ۹۰۰ موشک برای هواپیماها به تعادل بهتر آن کمک می‌کند.

در مجموع به نظر می‌رسد، در واقع، ایالات متحده می خواهد یونان در فناوری هواپیما یک قدم جلوتر از ترکیه نگه دارد تا مزیت آشکار ترکیه در ساخت پهپادها را متعادل کند. ترکیه در واقع  به یکی از صادرکنندگان عمده پهپاد تبدیل شده است.

«نیکوس دندیاس» وزیر دفاع  یونان اخیرا گفت که آتن  باید تولید تسلیحات خود را افزایش دهد و کمتر از خارج  خرید کند.

 «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفته است که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

چندی قبل، نیروی هوایی یونان در پاسخ به تخلفات ادعایی ترکیه، ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و میراژ -۲۰۰۰ را ر به پرواز درآورد و در این تقابل جنگنده‌ها روی یکدیگر قفل موشکی انجام دادند. در آن ماجرا هرکدام روایت خاص خود را داشتند

میتسوتاکیس گفت:«یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653936

مهمترین اخبار ایران و جهان: