نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 10:36

همکاری همه‌جانبه و توسعه روابط محور دیدار معاون کمیسیون اروپا با «میرضیایف»

رئیس جمهور ازبکستان و معاون کمیسیون اروپا در دیداری در شهر «تاشکند» توسعه همکاری‌های همه جانبه ازبکستان و اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «مارگاریتس شیناس» معاون کمیسیون اروپا در دیداری در شهر «تاشکند»، توسعه مشارکت همه جانبه ازبکستان و اتحادیه اروپا را بررسی کردند.

در ابتدای این دیدار نماینده عالی اتحادیه اروپا ضمن تبریک صمیمانه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین اتحادیه اروپا و ازبکستان، سلام و بهترین آرزوهای «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.

در این دیدار بر تشدید قابل ملاحظه همکاری‌های متقابل در سال‌های اخیر تاکید شد.

همچنین بیان شد که سفر «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا به ازبکستان، دو دیدار سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا و نشست «سمرقند» در به هم پیوستگی با موفقیت برگزار شد.

در این گفت‌وگو طرفین اذعان کردند که «نقشه راه» مشترک مبنی بر تعمیق روابط بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی اجرا می‌شود.

طرف ازبکستان نیز اعلام کرد سازماندهی اولین نشست «آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا» در این کشور در دست انجام است.

در پایان ماه ژانویه در «بروکسل» نشست سرمایه گذاران برای تحکیم به هم پیوستگی حمل‌ونقل و ارتباطات بین دو منطقه برگزار می‌شود.

امروز حجم مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کشورهای اتحادیه اروپا رشد کرده و در سال گذشته میلادی 30 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه‌های فناوری‌های پیشرفته اقتصاد با مشارکت شرکت‌های پیشرو اروپایی اجرا می‌شوند. مدت اعتبار ترجیحات تجاری اتحادیه اروپا برای ازبکستان تمدید شده است.

در این دیدار همچنین در مورد مسائل روز منطقه‌ای از جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تبادل نظر شد.

«مارگاریتس شیناس» معاون کمیسیون اروپا همچنین با «بختیار سعیداف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز دیدار کرد.

در این دیدار طرفین، تشدید دیپلماسی اقتصادی، همکاری در زمینه توسعه پایدار، تحکیم دیپلماسی مردمی و همچنین دستورکار مشترک برای سال 2024 میلادی در قالب‌های «ازبکستان و اتحادیه اروپا» و «آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا» را بررسی کردند.

در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحاد اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1640580

مهمترین اخبار ایران و جهان: