نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 08:51

نخستین دسته از پرندگان مهاجر به تالاب یوسف کند مهاباد آمدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: صدها قطعه اردک به عنوان نخستین دسته از پرندگان مهاجر آبزی وارد تالاب یوسف کند مهاباد شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار داشت: صدها قطعه اردک به عنوان نخستین دسته از پرندگان مهاجر آبزی وارد تالاب «یوسف‌کند» این شهرستان شدند.

وی افزود: این پرندگان مهاجر که بیشتر از خانواده انواع اردک‌ها هستند، همزمان با کاهش دمای هوا، از تالاب‌ها و مناطق شمالی به منظور استراحت و تغذیه به این منطقه مهاجرت کردند.

سلیمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه آب تالاب «یوسف‌کند» از رودخانه و سد مهاباد تامین می‌شود و سد انحرافی در این مسیر قرار دارد، آب آن در طول سال خشک نمی‌شود و به همین دلیل از تغذیه کافی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: با توجه به کاهش دمای هوا در مناطق شمال و خشک شدن تعدادی از تالاب‌های منطقه پیش‌بینی می‌شود تعداد و گونه‌های پرندگان مهاجر در این تالاب طی روزهای آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.

وی از گردشگران و دوستداران طبیعت خواست در این فصل که تالاب «یوسف‌کند» به مامنی برای پرندگان مهاجر در منطقه تبدیل شده است از هر گونه آسیب زدن به پرندگان و حتی تغذیه آنها خودداری کنند و در صورت مشاهده افراد سودجو و متخلف در حاشیه این تالاب ماموران یگان حفاظت این اداره را مطلع سازند.

وی افزود: تالاب «یوسف‌کند» به دلیل وجود نیزارهای حاشیه آن در طول سال محلی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان بومی از جمله خوتکا، آبچلیک، چوب‌پا، کاکایی و سایر گونه‌های آبزی و کنار آبزی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1630380

مهمترین اخبار ایران و جهان: