نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 19:12

فعالین دانشجویی خراسان‌شمالی: صندلی مجلس باید صندلی داغ باشد!

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین ۲۹۰ نماینده برگزار خواهد شد به همین بهانه و برای شنیدن نظرات جمعی از دانشجویان و ورود آنها به بحث‌های انتخاباتی، گپ و گفتی کوتاه قبل از ورود عملی آنها به میدان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، انتخابات یکی از مظاهر دموکراسی در کشور به شمار می‌رود، این رویداد مهم معمولاً هر ۲ سال یک‌بار برگزار و در هر دوره مسوولانی برای خدمت به کشور انتخاب می‌شوند.

 انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای شهر، انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاباتی هستند که در کشور برگزار و هر یک بخشی از مسوولان را برای انجام اموراتی توسط مردم مشخص می‌کنند.

 انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله برگزار خواهد شد، به همین بهانه و برای شنیدن سخنان و نظرات جمعی از دانشجویان و ورود آنها به بحث‌های انتخاباتی گپ و گفتی کوتاه قبل از ورود آن‌ها به میدان برقرار شد.

سید علی هاشمی یکی از فعالین دانشجویان دراین‌خصوص اظهار کرد: در ۴۵ سال گذشته و قبل از آن، ایران درگیر با حکومت دیکتاتوری بود که راه‌های شرکت مردم در اداره کشور را می‌بست و عملاً راهی برای انتخاب هیچ مسوولی در هیچ سطحی نبود.

 وی گفت: اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون ایران یکی از کشورهایی است که تمام ارکان حکومتی خود را بر اساس انتخابات انتخاب می‌کند و می‌توان گفت ایران بیشتر انتخابات را در بین کشورهای دنیا برگزار کرده است.

 محمد سعیدی، یکی دیگر از فعالان دانشجویی خراسان شمالی نیز در خصوص نحوه عملکرد و بررسی کارکرد شورای نگهبان در کشورهای مختلف گفت: با دو مسئله مواجهیم. آیا به شورای نگهبان نیاز داریم یا خیر که پاسخ واضح است.

 وی گفت: همچنین باید بررسی شود کارکرد شورای نگهبان در ایران چگونه است و آیا معیارهای بررسی صلاحیت مدنظر شورای نگهبان برای مردم تبیین شده است با خیر.

 سعیدی ادامه داد: اگر برای مردم لزوم بررسی این معیارها تبیین نشده باشد، این مسئله باعث کاهش مشارکت مردم می‌شود و در نتیجه انتخابات در دیدگاه آنان ممکن است از اعتبار بیفتد.

 وی بیان داشت: می‌توان چنین گفت که لزومی بر اثبات وجود شورای نگهبان آنقدر مطرح نیست، بلکه تبیین معیارهای ارزیابی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان است که برای گره‌گشایی از اذهان برخی از مردم راهگشا است.

تینا پیرآور یکی از دیگر از فعالین دانشجویی نیز در خصوص انتخابات مجلس گفت: حکومت ما با مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود و مجلس به‌عنوان ریل‌گذار قوانین اداره کشور، مرکز ثقل جهت‌دهی به حرکت کشور به شمار می‌آید.

 وی گفت: نامزدهای انتخاباتی باید کرسی مجلس را صندلی داغ بدانند و خود را مکلف به شفافیت و پاسخگویی به مردم در قبال تصمیمات و آرا خود بدانند.

پیرآور در ادامه بحث، شفافیت اقتصادی شخصی نمایندگان را دارای اهمیت دانست و با اشاره به نظارت بر دریافت هدایا توسط نمایندگان در کشورهای اروپایی، عنوان داشت در بعضی کشورها، دریافت هدیه بالای ۱۵۰ یورو قابل‌پذیرش قانونی نیست.

پیرآور عنوان کرد: مجلس خانه ملت است و جایگاه نماینده مجلس بایستی حول وظیفه اصلی باشد و نماینده از حواشی باید دور باشد.

امیرحسین غلامی از دیگر فعالین دانشجویی نیز در این زمینه گفت: از مجلس ششم به بعد که‌رای گیری از حالت قیام‌وقعود به الکترونیکی شدن تغییر وضعیت داد، مسئله عدم شفافیت پیش آمد و این مسئله موجب بروز آسیب‌های فراوانی شد.

 وی گفت: البته این مسئله هم باید ذکر شود که طرح دوفوریتی شفافیت توسط مجلس تصویب شد، اما در پیچ‌وخم مراحل تأیید شورای نگهبان و سپس اظهارنظر نهایی مجمع تشخیص مانده و مشمول گذر زمان و بی‌نتیجه ماندن شده است!

علی هاشمی از فعالین دانشجویی نیز درباره تأثیرگذاری شخص نماینده این چنین طرح بحث کرد که نماینده مجلس به‌عنوان قانون‌گذار می‌تواند محور ایجاد تحول باشد.

وی گفت: برای کنشگری که می‌خواهد در میدان نقش‌آفرینی برای افزایش مشارکت حاضر شود، مخاطب‌شناسی و شناخت اقشار مختلف بسیار مهم است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: باید تمرکز را روی عامه مردم برای افزایش مشارکت بگذاریم و با این منطق می‌توان به‌پیش رفت.

سیده سوسن محمدی از دیگر فعالین دانشجویی حاضر در این نشست گفت: قانون شفافیت اگر تصویب نهایی و اجرا شود، مردم دلگرم می‌شوند و در نتیجه مشارکت، افزایشی خواهد شد.

وی گفت: پیگیری تشکل‌های دانشجویی از عملکرد نمایندگان نقش بسزایی در خارج‌نشدن از رسالت ایشان خواهد داشت.

پوریا سرداریان مسئول بسیج دانشجویی خراسان شمالی نیز در انتها با اشاره به برش انتخاباتی فرمایشات دی‌ماه رهبر انقلاب در دیدارهایشان گفت: نگاه رهبر انقلاب، به میدان‌داری عموم مردم و اقامه اصل مردم‌سالاری دینی در برهه انتخابات است و اشاراتی به فرمان حکومتی حضرت امیر به مالک‌اشتر و معرفی ویژگی‌ها و جایگاه عامه مردم در برابر خواص پرمدعا شد.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663180

مهمترین اخبار ایران و جهان: