نیوز سیتی!
02 خرداد 1402 - 13:02

جاده میان گذر پارک ملی گلستان تهدید جدی برای حیات وحش

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: متاسفانه بیش از ۲۰ سال از ایجاد گاردر در مسیر جاده پارک ملی گلستان برای حفاظت از حیات وحش می گذرد و اقدامی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، سیدمهدی مهیایی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت کشور در سالن همایش پارک ملی گلستان اظهار کرد:جاده میان گذر پارک ملی گلستان خطر و تهدید جدی برای حیات وحش بوده و بیش از ۲۰ سال مصوبه ای برای ایجاد گاردر به طول ۲۵ کیلومتر برای حیات وحش مصوب شده و تا به امروز اقدامی نشده است.

وی تصریح کرد: استان گلستان با وجود اینکه جزو ۱۰ استان اول کشور به لحاظ ظرفیت‌ها و پنانسیل های مطلوبی بوده اما به لحاظ شاخص فقر جزو چهار استان اول کشور است و میانگین سرانه درآمد مردم استان نصف میانگین سرانه درآمد کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۴۰ چالش مهم استان گلستان که وضعیت نامناسب خلیج گرگان، تخریب جنگل و مرتع، عدم تصفیه پساب کارخانه‌ها و غیره جزو مهمترین آنها بوده احصا شده و دولت مصمم است تا این چالش‌ها را برای توسعه و پیشرفت استان برطرف کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر لایروبی کانال اصلی خلیج گرگان که با دریا در ارتباط بوده با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است و  بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهیایی گفت: مساحت خلیج گرگان بیش از ۶۰ هزار هکتار بوده که اگر خشک شود با مشکل ریزگردها مواجه خواهیم شد و بر همین اساس در سفر رئیس جمهور به استان گلستان اعتبارات خوبی برای تکمیل لایروبی این خلیج در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: از دانشگاه‌ها انتظار داریم از ظرفیت علمی برای تعیین نیاز آبی خلیج گرگان استفاده کنیم. کاشت درخت به تعداد یک میلیارد اصله در کشور برای کاهش و جلوگیری از خشکسالی و تهدیدات زیست محیطی از دیگر اقدامات حفاظت از محیط زیست است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ابراز کرد: گردشگری یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان گلستان است که با رعایت تمامی مباحث زیست محیطی در مناطق گردشگری حساس مانند جزیره آشوراده و یا احداث تله کابین در گرگان و علی‌آباد کتول اجرا و استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1233280

مهمترین اخبار ایران و جهان: